Ken je doelgroep door en door

Heb je de kern van je dienstverlening al weten te vangen in een aansprekend en overtuigend mission statement? Dan is het hoog tijd om dit statement over de bühne te brengen bij je doelgroep. Vanuit je ervaring weet je in hoofdlijnen wie je doelgroep is. Maar weet je ook precies wat je doelgroep denkt en doet? Als je je doelgroep door en door kent, kun je jouw dienstverlening én communicatie nog beter hierop afstemmen. Lees meer over de voordelen van specifieke doelgroepkennis.

 

1. Je kunt inspelen op de behoeften van je klant
Je doelgroep écht leren kennen, betekent: ingaan op alle details. Hoe oud is je potentiële klant, waar woont hij, wat is zijn financiële situatie, wat zijn zijn interesses, wat maakt hem enthousiast, waar vindt hij zijn informatie? En: welke houding heeft hij tegenover jouw product of dienst? Heeft hij kritische vragen, wat zijn redenen om voor jouw organisatie te kiezen en wat houdt hem juist tegen?

Deze informatie kun je inzetten om jouw doelgroep te overtuigen van jouw aanbod of aanpak. Focus bijvoorbeeld op de punten die jouw doelgroep als jouw sterke eigenschappen ziet. Maar breng ook vooral de kritische vragen voor het voetlicht. Uiteraard zo verwerkt dat je de vragen wegneemt.

Voorbeelden
Krijg je veel dezelfde vragen via e-mail, telefoon, chat of social media? Zorg dan dat je medewerkers weten wat zij hierop het beste kunnen antwoorden. Bijvoorbeeld door een veelgestelde vragenlijst met bijpassende antwoorden beschikbaar te hebben. En instrueer goed hoe zij het (online) gesprek een positieve wending kunnen geven.

Benut daarnaast de doelgroepinformatie om actief jouw organisatie onder de aandacht te brengen. Deel bijvoorbeeld een interviewartikel waarin je een medewerker aan het woord laat over jouw organisatie. Deze medewerker kan direct kritische vragen beantwoorden en die zo uit de wereld helpen.

2. Je kunt je dienstverlening of product finetunen
Als je precies weet wie je potentiële klanten zijn, kun je je nog beter inleven. Wat kan hen over de streep trekken en welke aspecten van je product of dienst zijn echte game-changers voor hen? Dat is het voordeel van je doelgroep door en door kennen: je kunt je dienstverlening op hen afstemmen.

Bij deze afstemming zijn je huidige klanten essentieel. Zij bieden input om jouw product of dienstverlening te verbeteren. Heb je bijvoorbeeld een webshop en hoor je terug dat de leveringstijden wat langer zijn dan gewenst, de verzendkosten hoger zijn dan de klant gewend is of dat de aankoopbevestiging uitblijft? Of merk je juist dat een bepaald product niet goed verkoopt? Onderzoek wat je kunt verbeteren, pak dit aan en breng vervolgens onder de aandacht dat je dit gedaan hebt. Bijvoorbeeld met een aansprekende actie. Zo blijven bestaande klanten terugkomen én bereik je nieuwe klanten.

Ook als je een dienst aanbiedt kun je onderzoeken op welke punten je huidige aanpak niet geheel naar tevredenheid is. Vraag je klanten dus vooral om input, bijvoorbeeld via een enquête of klantenpanel. Met hun waardevolle informatie kun je jouw dienstverlening vervolgens verbeteren, op een andere manier naar buiten brengen óf beide.

 

3. Je weet hoe je jouw doelgroep kunt bereiken
Je wilt dat je doelgroep weet dat jouw organisatie de beste keuze is. En jouw product of dienst bij hen in de schijnwerpers zetten. Heb je nauwkeurig doelgroeponderzoek gedaan? Dan weet je hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Op welke plaats bevinden zij zich? Letterlijk: wonen je potentiële klanten in de regio of heb je een landelijke doelgroep? En in een meer figuurlijke zin: hoe oriënteren klanten zich online of in fysieke kranten of magazines?

Deze belangrijke informatie kun je benutten om de boodschap van jouw organisatie nog effectiever over te brengen. Je kunt jouw klant op deze manier beter en gerichter bereiken. Dit is één van de grote voordelen van specifieke doelgroepkennis.

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren