Het is tegenwoordig dringen geblazen om aandacht in de home deco branche. Online-only partijen rukken op en er is sprake van branchevervaging. Gelukkig is er veel bewegingsruimte in de manieren waarop je jouw doelgroep effectief kunt bereiken. 

INSIGHTS EN INSPIRATIE

 BSR Quality Planner en context

BSR Quality Planner en context

Je boodschap wordt nóg meer versterkt als deze in de juiste context staat. Het unieke BSR-model biedt inzichten om de juiste keuze te maken.

Lees meer

BSR Quality Planner en context

1. Huizenprijzen blijven stijgen
Zolang het woningtekort nog niet is opgelost, hebben verkopers de macht en blijven prijzen stijgen. Landelijk naar verwachting met 6 tot 8% in 2018. Na de enorme huizenprijzenstijgingen van de afgelopen jaren, wordt onder andere in Amsterdam inmiddels gesproken over een zwaar oververhitte markt. Ook in regio’s buiten de Randstad zitten prijzen in de lift.

2. Duurzaamheid wordt een voorwaarde
Van tweedehands tot substitutie en van refurbished tot retro: duurzaamheid is niet meer weg te denken uit Nederlandse huiskamers. Op marktplaats.nl en in kringloopwinkels wisselen woonartikelen en interieurs van eigenaar. Ook steeds meer woonwinkels combineren nieuwe items met een vintage-aanbod. Consumenten kijken kritischer naar materialen, productiemethoden, arbeidsomstandigheden en energiezuinigheid. Dat geldt zowel voor de bouw van huizen als de inrichting ervan.

3. Online only-winkels openen fysieke showrooms
Online interieurwinkels als made.com bieden consumenten op strategische plekken ook de kans om hun producten in het echt te zien, voelen en ervaren. Pop-upwinkels, flagshipstores en showrooms bieden daarvoor een uitstekend podium. Daarnaast zie je steeds vaker dat meubelmerken (een deel van) het interieur van hippe horecagelegenheden verzorgen.

4. Branchevervaging zet door
Grote online retailers als bol.com en Wehkamp hebben tegenwoordig een groot aanbod aan interieurartikelen. Daarnaast stortten kleding-giganten als H&M en Zara zich de afgelopen jaren op de woonmarkt. Tel daarbij de vele tuincentra en discounters op om de branchevervaging compleet te maken.

5. Kansen en uitdagingen liggen online
In 2016 waren er in Nederland 9.750 winkels voor woninginrichting, maar het aantal woonzaken neemt al tijden gestaag af. Online aanbieders zijn ook in de woning- en interieurmarkt de grote groeiers. Toch wordt 90% van de aankopen in 2016 nog offline gedaan. De verwachting is dat het online-aandeel in 2020 is gestegen naar 25%. Online groeipotentie genoeg dus, maar er zijn nieuwe spelers nodig om de markt open te breken.

6. Directe verkoop door merken
De populariteit van customizing en directe bezorging vanuit de fabriek kan een bedreiging vormen voor de traditionele retail. Steeds meer merken bieden consumenten via hun eigen on- en offline verkoopkanalen de kans om direct bij de bron te bestellen. De detailhandel wordt hierdoor (deels) buitenspel gezet.

7. Kleiner wonen biedt grote kansen
De wereld vergrijst en ons land is geen uitzondering. Dat leidt tot steeds meer eenpersoonshuishoudens en bijbehorende woonbehoeftes. Deze groep consumenten heeft behoefte aan ergonomie, gebruiksgemak en oplossingen voor leven in een kleine ruimte. Daardoor biedt kleiner wonen dus grote kansen voor woonretailers. Als je je producten en advies tenminste afstemt op de veranderende vraag.

Klusgedrag van de consument

Klusgedrag van de consument

We zijn allemaal steeds meer thuis en hebben behoefte aan een mooiere én grotere leefplek. Bekijk waarom verbouwen een hot topic is onder consumenten.

Lees meer

Klusgedrag van de consument

Dat het consumentenvertrouwen zich op het hoogste punt in tien jaar bevindt, is ook terug te zien in de woning- en interieurmarkt. Huizenprijzen kregen in 2014 een boost en zijn sindsdien blijven stijgen. Vooral in en rond grote steden lijkt er geen einde aan de groei te komen. De omzet in de woonbranche stijgt in lijn met de ontwikkelingen in de woonmarkt. 

In 2017…

  • stegen huizenprijzen gemiddeld met 7,5%
  • was de markt voor woninginrichting goed voor € 9,5 miljard omzet
  • woonde 68% van de Nederlanders boven de 13 jaar in een koopwoning
  • hadden ruim 1,2 miljoen Nederlanders verhuisplannen voor het komende jaar
  • had zo’n 6% van de Nederlanders verbouwingsplannen
  • gaven Nederlanders gemiddeld € 1.533 per jaar uit aan meubels en woonaccessoires

Kennisplatform DPG Grow

Kennisplatform DPG Grow

Voor meer inspiratie, onderzoek en inzichten ga je naar ons kennis- en inspiratieplatform DPG Grow.

Lees meer

Kennisplatform DPG Grow

Door de corona crisis is de consument hele dagen thuis. Wij zien dit terug in het consumentengedrag. 79% van de consumenten heeft aan regelmatig zelf te klussen. Huizen worden opnieuw ingericht en keukens en badkamers verbouwd. Hierbij is voor 51% de belangrijkste reden voor verbouwing het moderniseren van de woning. Hierbij laat 54% zich inspireren door reclamefolders

Bron: Panel Inzicht onderzoek lokaal ondernemen – november 2020

Koopintentie Reclamefolder.nl

Koopintentie Reclamefolder.nl

Met gemiddeld bijna 2 miljoen gebruikers per maand, is Reclamefolder.nl een bron vanrelevante data over de oriëntatie en de koopintentie van de consument.

Lees meer

Koopintentie Reclamefolder.nl

In het algemeen doorlopen consumenten een aantal fases voordat ze tot aankoop overgaan. Elke fase biedt aanknopingspunten om te adverteren. Speel daarbij in op de specifieke wensen, gedachten en behoeften die consumenten op dat moment hebben.

Stap 1: Wat is er allemaal mogelijk?
Of het nu om een nieuwe bank gaat, een complete keuken of kleine woonaccessoires: in deze oriënterende fase verkennen consumenten de markt in de breedste zin van het woord. Ze weten nog niet precies wat ze willen en zijn nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat nog niet zozeer om merken, prijzen, praktische wensen of waar ze de aankoop het beste kunnen doen. Gevoel is belangrijk. Welke stijl zoek ik, wat is er allemaal mogelijk, hoe ziet het interieur van andere (bekende) mensen eruit? Hier ligt voor woonwinkels, interieurspecialisten en speciaalzaken een mooie kans om consumenten te inspireren.

Stap 2: Wat is het juiste product voor mij?
Dromen is heerlijk, maar de praktijk brengt consumenten meestal snel weer met beide benen op de grond. Over het algemeen spelen er een groot aantal praktische zaken een rol bij de aanschaf van woonproducten. Past deze moderne open keuken wel binnen mijn interieur? Wat vindt mijn partner van deze knalrode vazen? Is het verstandig om een witte designbank te nemen als je twee jonge kinderen hebt? In deze fase kun je consumenten helpen met informatie die inspeelt op dergelijke onzekerheden, bijvoorbeeld door ondersteunende content te bieden in je (online) winkel en via advertenties.

Stap 3: Kan ik dit product wel betalen?
Nu de verwachtingen van consumenten steeds realistischer worden en hun wensen steeds concreter zijn, komen ze steeds dichter bij het moment van de waarheid. Kan ik dit product betalen of kies ik voor een vergelijkbare optie die minder kost? In deze fase vergelijken ze bijvoorbeeld online prijzen van de producten die ze op het oog hebben. Voor woon- en interieurwinkels een zeer belangrijk moment om zich te laten zien en te proberen om een streepje voor te krijgen bij potentiële kopers.

Stap 4: Waar kan ik het product het beste kopen?
Bij de consument staan alle seinen staan op groen: hij is klaar om te kopen. Maar waar? Of je nu een interieurwinkel in een dorp hebt of heel Nederland van nieuwe woonaccessoires voorziet met je webshop, je wilt er natuurlijk voor zorgen dat die klant straks bij jou op de (digitale) stoep staat. Zorg dus dat je online zichtbaar bent op de juiste zoekwoorden, zoals ‘vloerkleed vintage’ of ‘eettafel design Groningen’. Daarnaast is kun je de bekendheid van je winkel vergroten via lokale en landelijke media.

Stap 5: Krijg ik de best mogelijke deal voor dit product?
De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt: de klant is klaar om zijn portemonnee te trekken! Of toch niet…? Op dit moment willen consumenten nog één keer bevestiging dat ze de beste keuze hebben gemaakt. Klanten die online kopen, zullen bijvoorbeeld nogmaals proberen prijzen te vergelijken nu ze precies weten welk artikel ze willen. Dan is het prettig als er ook wat advertenties van jouw winkel verschijnen. Staan ze bij je in de winkel, dan kan persoonlijke aandacht of een kleine korting net het laatste zetje geven.

Upstairs

Vanaf 2014 hebben vtwonen en Upstairs de krachten gebundeld en zijn ze een crossmediaal partnership aangegaan. Een langdurige samenwerking met als belangrijkste doelstelling: het genereren van kwalitatieve leads en het vergroten van de naamsbekendheid van Upstairs onder de doelgroep.

Bekijk de case

EEN OPLOSSING VOOR ELKE MEDIABEHOEFTE

Thematische Specials en Bijlagen

Thematische Specials en Bijlagen

Jaarlijks verschijnen er diverse interessante specials en bijlagen in onze titels. Bijvoorbeeld een speciale woonbijlage bij een magazine of dagblad.

Lees meer

Thematische Specials en Bijlagen

Nederlanders kijken steeds meer ‘uitgesteld’ en ‘on demand’ naar de tv. Het bereik via het gewone ‘lineaire’ tv-kijken neemt af.

 

————————-

 

Onze oplossing: 

Aanvullend massabereik genereren door multichannel effect

 

DPG Media heeft een groot en relevant bereik onder woon geïnteresseerden. Waarmee we ook additioneel massabereik kunnen creëren via het multichannel effect

 

  • Targeting aanvullend bereik 

Door online te segmenteren op het profiel ‘Lichte TV kijker’ bereik je alsnog de doelgroep waarvan we weten dat zij nauwelijks of ‘on demand’ TV kijken.

 

  • Magazines als aanvulling op TV

Het verschuiven van een deel van het mediabudget van TV naar Magazines levert naast een toename in bereik, een stijging voor ieder andere doelstelling (awareness, action, boodschap overdracht)

 

(Bron: Dentsu)

 

  • Vergroot engaged bereik

Xtra Social en Brand Stories bieden de mogelijkheid tot het eenvoudig doorplaatsen van jouw bestaande social media posts binnen een betrouwbare en redactionele omgeving waar mensen komen om écht te lezen en de adverteerder impact heeft

 Datagedreven benadering

Datagedreven benadering

Wij weten dat je verschillende typen mensen anders aanspreekt, dus differentieer je boodschap per doelgroep, net zoals onze merken doen.

Lees meer

Datagedreven benadering

 

De aandacht van jouw doelgroep krijgen? Dan kun je het beste een uiting plaatsen in een relevant umfeld.

 

Onze oplossing…

Thematische specials en bijlagen.

Elk jaar verschijnen er diverse specials en bijlagen in onze magazines en dagbladen. Daarnaast zijn er jaarlijks veel ‘inhaakmomenten’ die voor jouw doelgroep interessant kunnen zijn.

Op deze pagina vind je de volledige kalender voor de rest van dit jaar.

Onder voorbehoud van wijzigingen.

Verbouw mogelijkheden

Verbouw mogelijkheden

Wil je meer weten over relevante communicatie mogelijkheden rondom bouwen en verbouwen? Wij hebben de belangrijkste informatie verzameld.

Lees meer

Verbouw mogelijkheden

De interesse voor wonen wordt nog meer versterkt door corona

 

* 51% heeft behoefte aan meer inspiratie voor woninginrichting

* 30% geeft aan een opgeruimder huis te hebben 

* 24% heeft aan meer geld uit te geven aan woninginrichting

bron: No Ties consumentenonderzoek ‘invloed van corona’ – oktober 2020

Onze oplossing:
De consument voorzien van inspiratie begint al vroeg in de funnel 

Met het portfolio van DPG Media raken we alle touchpoints van de consument en zijn we aanwezig in de gehele funnel van touch, tell en sell. 

Samen zorgen we voor bekendheid van jouw merk of service

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij helpen je graag bij het maken van een creatieve uiting of het opzetten van een effectieve campagne voor jouw business.

 

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Kun je niet wachten? Bel of mail ons dan:
Telefoon: 088-0139640 (ma-vr 08:30-17:00 uur)
E-mail: adverteren@dpgmedia.nl