Geert-Jan is Account Consultant voor de afdeling Herinneringen van DPG Media. Een gesprek met een bevlogen verkoper met een groot coachend vermogen – of is het andersom?

 

Hoi Geert-Jan! Eerder hebben we de verhalen van drie collega’s uit team Familieberichten gelezen. Wat is het verschil tussen jouw werkzaamheden en die van hen?

Hoi, mijn collega’s van de afdeling Familieberichten helpen nabestaanden en uitvaartverzorgers bij het samenstellen een familiebericht. Ik help ondernemers binnen de branche om hun bedrijfsdoelen te verwezenlijken. Ik doe dat voornamelijk telefonisch. Waar team Familieberichten dus families helpt om een boodschap uit te dragen, doe ik dat met uitvaartondernemers en hun commerciële doelen. Die doelen zijn bij iedere ondernemer anders. Daar wil ik achter komen en hen een op maat gesneden advies geven.

 

Interessant! Wel een bijzondere tak van sport, waarom doe je juist dit?

Ik kom uit een ondernemersgezin. Na mijn schooltijd heb ik het familiebedrijf, een elektronicazaak, overgenomen. Ik weet dus welke uitdagingen je tegenkomt als zelfstandig ondernemer. Met heel veel plezier heb ik de zaak geleid: dat plezier zat ‘m vooral in het directe contact met klanten, en de hulp die ik kon bieden bij een aanschaf. Door de opkomst van webwinkels stond ik zo’n tien jaar geleden voor de keuze: schaalvergroting of verder specialiseren. Het had beide mijn voorkeur niet. In 2005 heb ik de zaak daarom verkocht. Uiteindelijk ligt mijn hart bij écht contact met mensen. Ik neem ze graag aan de hand. Precies wat ik nu doe dus.

 

Een hele switch!

Ja, maar ik ik kwam binnen DPG Media niet direct bij de afdeling Herinneringen terecht. Ik heb eerst een tijdje telesales en regiosales gedaan, daarna ging ik hier aan de slag. In eerste instantie voor Rubrieken, de kleine advertenties in onze kranten. Ook een zeer divers product… dan heb je bijvoorbeeld een dakdekker aan de aan de lijn, en aan de andere kant een grote erotiekondernemer. Weer een hele andere branche…

 

Inderdaad, nogal! Zeg, over “aan de lijn” gesproken. Heb je nooit de ambitie gehad om de telefoon in de ban te doen?

Nee, ik heb gemerkt dat daar mijn kwaliteiten goed tot uiting komen. Bij mijn grotere klanten ga ik ook op bezoek hoor, bijvoorbeeld voor jaarafspraken. Ik bouw graag een relatie op, en dat lukt op deze manier goed. Ik focus erg op de persoon die ik aan de telefoon heb. Hoe is de sfeer aan de andere kant van de lijn? In welke situatie bevindt de ander zich? Je kunt, uitsluitend door te luisteren en samen te vatten of je de klant goed begrijpt, heel goed contact leggen zonder iemand te zien.

 

En ik weet toevallig dat je ook een hele goede telefoonstem hebt.

Ze zeggen het, haha. Maar dat is aan anderen om te bepalen. Ik heb vooral oprechte interesse, het gaat om de persoon. Wat zijn de drijfveren, waar wil hij of zij met de onderneming heen. Als je dat weet, waar je heen wilt, dan is dat de basis van succes. Zowel voor de ondernemer, die kan dan het juiste product kiezen, als voor mij. Want dan zullen die producten ook echt bijdragen aan het doel. Ik ga voor succes op de lange termijn en niet voor het korte gewin.

 

Kun je dat heel concreet maken?

Ja. Het effect in de uitvaartbranche ligt op de lange termijn. Je hebt de dienst van een Uitvaartverzorger over het algemeen niet meteen nodig. Daarnaast hebben mijn klanten, vaak zelfstandig ondernemers, vaak een relatief beperkt budget. Zij moeten hun uitingen dus heel gericht en bewust kiezen. Zichtbaarheid is daarbij de sleutel. We bekijken eerst waar de doelgroep van de ondernemer zich bevindt en passen de zichtbaarheid daar op aan. Bijvoorbeeld voor ondernemers die heel lokaal op de gemeente gericht zijn, is adverteren in een dagblad-editie geschikt, in combinatie met display (online bannering), via direct buy of adoptimize .

 

En als je eenmaal gezien wordt?

Als het bedrijf enige tijd op weg is, en gaat groeien, dan is de tijd rijp om als uitvaartondernemer meer te laten zien. Het is belangrijk om aan je doelgroep uit te leggen waarom juist jij goed bent. Je kunt mensen gaan raken, door middel van advertorials, branded content, plaatsingen op Indebuurt, Xtra social. Onze klanten zijn wel bekend met die termen. Een voorbeeld, het product Xtra Social is ook heel goed geschikt voor kleinere budgetten: de ondernemer kan een vast bedrag bepalen en het social-bericht wordt dan tussen onze nieuwsberichten getoond. Het is een betrouwbare omgeving om te adverteren en je hebt een groot bereik.

 

Tot slot, wanneer ben je trots?

Oef. Als ik startende ondernemers wegwijs hebben kunnen maken bij hun media-aanpak, en zij zelf het wiel niet hoeven uit te vinden. Bij ondernemers die juist al langer bezig zijn, als ik hen nog tot nieuwe inzichten kan brengen. Zij hebben vaak al een hele sterke basis onder hun onderneming, weten wat voor hen goed werkt. Als ze bereid zijn iets nieuws te proberen op basis van mijn kennis van de markt, en de resultaten zijn goed, dan ben ik heel tevreden. 

 

Vragen over uw eigen media-strategie? Neem contact op via:

T: 088-0135047

E: geertjan.eltink@dpgmedia.nl