Van een studie landschapsarchitectuur naar Klantadviseur Familieberichten. Het klinkt als een bijzonder carrièrepad en dat is het ook. Maak kennis met Astrid Nugteren. Dagelijks maakt zij bij DPG Media tientallen familieberichten op samen met haar team.

 

Astrid, wilde je op de basisschool al Klantadviseur Familieberichten worden?

Haha, nee dat niet. Ik heb een studie Landschapsarchitectuur gedaan, maar studeerde af tijdens de economische crisis. Ik heb eerst een tijd bij een kwekerij gewerkt. Toen ik een vacature voorbij zag komen voor deze functie vond ik het een mooie combinatie van grafisch werk en mensenwerk. Zo komt het grafische aspect uit mijn studie toch nog een beetje terug!

 

Net als de rest van Nederland ga je niet meer naar kantoor, maar sla je ‘s ochtends thuis je laptop open. Hoe ziet jouw dag eruit?

Inderdaad. Ik check eerst mijn e-mail om de binnengekomen berichten van uitvaartverzorgers en nabestaanden te verwerken. Waaronder reacties op de advertenties die ik de dag daarvoor heb gemaakt. Vervolgens check ik voor welke krant ik die dag ben ingeroosterd. Dan ga ik alle gegevens uit de mailtjes secuur en overzichtelijk bij elkaar zetten. Denk daarbij aan namen, sterfdatum, plaatsingsdatum, dat soort zaken. Daar mogen natuurlijk geen fouten in gemaakt worden. Verder maak ik zelf berichten op, één van de leukste onderdelen van het werk!

 

Dat grafische stuk komt wel goed, hebben we net gehoord. Welke competentie komt verder goed van pas in deze functie?

Je moet goed kunnen presteren onder tijdsdruk. Want die is er altijd. Daarbij moet je goed het overzicht kunnen bewaren, want het is vaak verleidelijk om tien dingen door elkaar heen op te pakken. En goed zijn met taal is natuurlijk mooi meegenomen. Tijdens de sollicitatieprocedure moest ik een test afleggen om te laten zien dat ik kan multitasken. Typen en bellen tegelijk – dat moet je zeker kunnen.

 

Hoe doet jouw baan het eigenlijk op verjaardagsfeestjes?

Mensen denken altijd dat ik iedere overledene in Nederland uit mijn hoofd ken! En ze denken dat mijn collega’s en ik de hele dag somber zijn. Nee hoor. We kennen de mensen achter de namen niet, dat maakt het beter te behappen om hier de hele dag mee bezig te zijn. Je vraagt je wel eens af wat het verhaal achter een rouwbericht is, maar ik ben toch blij dat ik dat niet weet. Soms word ik nog wel geraakt hoor, als er een mooie quote in staat of als het een kind betreft. Tijdens mijn zwangerschap kwam alles harder aan. Maar dit is vooral heel dankbaar werk, dat realiseren mensen zich vaak niet.

 

Heb je ook al nagedacht over je eigen rouwbericht, voor als de dag komt?

Ja hoor, maar ik ben er nog niet uit. Dan zie ik nieuwe mooie quotes of vormgeving voorbij komen en dan denk ik toch weer: dát wil ik. De quote die me tot nu toe het meest is bijgebleven is: “If they ask why I’ve gone missing: just tell ‘m I’ve gone fishing”. Geweldig, dat maakt een rouwbericht meteen luchtig.

 

Tot slot, heb je nog een goede tip voor uitvaartverzorgers?

Er is zo veel mogelijk! We kunnen er echt een mooi, persoonlijk en passend rouwbericht van maken. En dat hoeft niet duur(der) te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het meeleveren van een bidprentje, mooie afbeelding of de rouwkaart, zodat we die vormgeving kunnen doortrekken. Of het toepassen van minder gebruikelijke lettertypes. Die creatieve berichten zijn voor ons trouwens ook meteen de leukste berichten om te doen.