Stel je voor: jouw zorgdiensten krijgen méér regionale of landelijke aandacht. Wat zou dat voor je zorgorganisatie betekenen? Storytelling is de opening naar een sterke positionering en meer bekendheid. Ontdek creatieve manieren hoe je dit in de zorgsector toepast.

Storytelling verrijkt elke communicatiestrategie. De verhalen van jouw patiënten, cliënten en medewerkers geven emotie aan je aanbod. Hiermee breng je de geschiedenis, zorgkwaliteit en werksfeer op een geloofwaardige manier over de bühne bij jouw beoogde cliënt en personeel. Deze verhalen opschrijven, verbeelden en delen is stap één.

Je kunt ook een stap verder denken. Vertel jouw verhalen op een originele manier, met een verrassende invalshoek voor een nog groter effect. Zo raak jij het hart van je doelgroep. En nu: aan de slag met storytelling!

 

Medewerkers in de spotlight

Jouw medewerkers in de spotlight zetten, is een effectieve manier om potentiële cliënten of werknemers een indruk te geven van jouw organisatie. Potentiële cliënten of patiënten zijn benieuwd naar wie hen gaat verzorgen of ondersteunen. Wie zijn jouw medewerkers, hoe bieden zij de beste zorg én wat drijft hen?

Ook sollicitanten zijn benieuwd naar jouw medewerkers, hun toekomstige collega’s. Waarom kozen ze voor deze baan, wat zijn de opleidingsmogelijkheden, zijn er doorgroeikansen? Pak het creatief aan:

  • Vlog de werkvloer
    Bied nieuwe medewerkers of cliënten een kijkje achter de voordeur van jouw organisatie. Cliënten of medewerkers willen graag weten wat hen te wachten staat. Deze nieuwsgierigheid kun je voeden met beelden. Maak een leuke, korte vlog waarin een medewerker de organisatie in beeld brengt en de kijker meeneemt in zijn persoonlijke ervaringen. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Op dpgmedia.nl/zorgmaand2018 post ik binnenkort een nieuwe blog met praktische tips.
  • De dag of week van …
    Een dagboek maar dan leuker: laat een medewerker vertellen wat hij / zij op een dag of in een werkweek meemaakt. Dat kunnen spannende verhalen zijn, maar ook juist de alledaagse routine. Hiermee geef je potentiële sollicitanten een realistische indruk van de werkomgeving. Ook voor cliënten is dit interessant: zij krijgen een overtuigend beeld van je toegewijde professionals.
  • Medewerker aan het woord
    Leven er kritische vragen bij jouw doelgroep? Over werkwijze, kwaliteit of transparantie? Of vragen die – eenmaal beantwoord – jouw positie als organisatie versterken? Een enthousiaste medewerker kan deze vragen uitstekend beantwoorden en motiveren in een interviewartikel, blog of video. Houd mijn tips in de gaten, ze volgen binnenkort!

Cliëntverhalen delen

Tevreden cliënten vormen het beste uithangbord voor jouw zorgverlening. Ervaringsdeskundigen overtuigen potentiële cliënten graag van je uitstekende zorgverlening. Deel deze klantverhalen of testimonials op originele wijze:

  • Patiënttevredenheidsonderzoek
    De resultaten van jouw patiënttevredenheidsonderzoek mogen gezien worden. Veel organisaties hebben een overzichtelijke lijst met antwoordpercentages en een eindcijfer. Maar wat zegt een overall 8 over jouw organisatie?Mijn tip: presenteer deze resultaten op creatieve wijze. Breng bijvoorbeeld delen van het onderzoeksresultaat onder de aandacht met bijpassende verhalen van cliënten. Waarom kozen ze voor jouw zorgorganisatie, wat maakt hen tevreden over de medewerkers of de locatie? Benoem zaken die het eindcijfer bevestigen.
  • Illustreer emotie
    Soms komt een verhaal beter uit in een andere vorm dan in woorden. Kies op basis van de verhalenvertellers en de boodschap een passende vorm. Is jouw aanbod gericht op kinderen? Vraag hen dan bijvoorbeeld om een tekening te maken die hun ervaringen en emoties verbeeldt. Deze vorm van beeldende emotie raakt je doelgroepen ongetwijfeld!
  • Daag cliënten uit
    Cliëntverhalen verzamelen is voor veel zorgaanbieders een uitdaging. Hoe motiveer je cliënten om hun verhaal te delen? Mijn tip: organiseer een ludieke actie die verhalen oplevert én de aandacht van je doelgroep trekt. Twee vliegen in een klap! Bijvoorbeeld de actie ‘Uw ervaring met ons’, waarbij elke inzender een leuke attentie ontvangt.

Tijdreizen

Of jouw zorgorganisatie nu al decennia bestaat of pas net vorm krijgt: het heeft een (ontstaans)geschiedenis. Een authentiek verhaal waarmee je beoogde cliënten, patiënten of medewerkers mee kunt nemen én verbinden. Een originele invalshoek maakt dat het blijft hangen.

  • Uit de oude doos
    Breng het verleden tot leven met nostalgisch beeldmateriaal. Kies bijvoorbeeld voor een ‘toen en nu’-insteek. Het beeld van ‘toen’ is een foto, dat van ‘nu’ is een verhaal uit je organisatie. Een uitstekende manier om te laten zien hoe je jezelf hebt ontwikkeld en meebeweegt met de tijd.
  • Kleur je historie in
    Een andere manier om je ontstaansgeschiedenis kleur te geven: teken het op als een stripverhaal. Illustreer bijvoorbeeld hoe je begonnen bent, welke moeilijkheden je hebt overwonnen, waar je trots op bent en wat jouw toekomstdromen zijn. Jij, jouw cliënten en je medewerkers spelen de hoofdrol. Vervolgens geef je het verhaal uit als een feestelijke bundel, een online visual of als onderdeel van een flyer of brochure.
  • Tijdlijn met mijlpalen
    Met een tijdlijn toon je overzichtelijk de mijlpalen van jouw organisatie. Dit kunnen allerlei hoogtepunten zijn. Grote, zoals jubilea, prijzen of een nieuw pand. Maar ook bescheiden momenten, zoals de aankoop van nieuwe apparatuur, de honderdste patiënt of een nieuwe huisstijl. Vul de tijdlijn vervolgens aan met verhalen van medewerkers, patiënten, relaties en jezelf.

 

Aanvullende uiting of strategie?

Je ziet: storytelling kent talrijke verschijningsvormen. Deze kun je op zichzelf staand inzetten of verwerken in een doordachte communicatiestrategie. De voorbeelden in deze blog zijn daarvoor handreikingen.

Aan jou de taak om je eigen draai eraan te geven. Is de zoektocht naar nieuwe medewerkers jouw focus? Dan zijn de verhalen van je medewerkers een krachtig middel. Of wil je jouw aanbod nog meer profileren? Zet dan de woorden van tevreden cliënten of patiënten in.

Wil je storytelling meer strategisch aanvliegen? Maak in dat geval een weloverwogen plan en verspreid verhalen op strategisch gekozen media en tijdstippen. Zo kom je nóg dichter bij je (beoogde) doelgroepen. Met als resultaat: een uitgebreid verhalennetwerk.

Op welke manier je storytelling ook inzet, de belangrijkste vuistregel: deel échte emotie. Hiermee benadruk je de essentie van jouw verhaal. Een uitgelezen kans om je positionering als zorgaanbieder te versterken. Storytelling raakt!

 

Laat je adviseren

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact op met een van mijn collega’s voor een gericht advies. Zij laten je graag voorbeelden zien van hoe storytelling in de praktijk voor jou kan werken.

Door: Kees Reinders (directeur Local Sales, DPG Media)