VisitBrabant is een stichting opgericht door de Provincie Noord-Brabant. De stichting werkt nauw samen met alle partijen in de Brabantse sector. Met alle leisure-aanbieders, maar ook met overheden, koepelorganisaties en partijen uit aangrenzende sectoren. VisitBrabant is ook de marketingorganisatie voor Noord-Brabant. Zij is hét loket voor de Brabantse vrijetijdssector en zorgt voor verbindingen tussen en met partijen die bijdragen aan de doelstelling: meer bezoekers, meer bestedingen en meer banen. 

VisitBrabant richt zich daarom onder andere op het verleiden van vakantiegangers voor de (inter)nationale korte vakanties. Er worden diverse marketingactiviteiten bedacht en er wordt actief bijgedragen aan de productontwikkeling binnen Brabant om de gewenste duurzame groei te realiseren.

  • Case
  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaten

VisitBrabant wil de provincie duidelijk op de kaart zetten als goede locatie voor vrijetijdsbesteding. Ze wil op een leuke en inspirerende manier laten zien wat er allemaal te beleven is. Onder andere op het gebied van culturele hotspots, eten en drinken, creativiteit en kinderuitjes. Om dit te realiseren heeft VisitBrabant gebruikt gemaakt van de diensten en oplossingen van DPG Media. 

Het doel van de campagne voor VisitBrabant was: Noord-Brabant positioneren als dé ideale provincie voor een dagje uit of een weekendje weg. Uiteindelijk was het voor VisitBrabant van belang om veel landelijk bereik te krijgen en een flinke toename van het aantal bezoekers op hun website.

Samen met de redactie van de huis-aan-huiskrant én indebuurt.nl zijn er verschillende artikelen geschreven over unieke plekken in Noord-Brabant. Hiervoor zijn lezers en locals gevraagd om tips te geven over verschillende thema’s, waaronder op het gebied van: cultuur, creativiteit en food. 

De artikelen zijn op verschillende momenten gedurende de campagne gepubliceerd. En in de tekst waren diverse linkjes geplaatst naar de website van VisitBrabant waar de lezer meer informatie kon vinden. 

Alle losse artikelen zijn vervolgens samengevoegd in één dossier op het AD.

Door het inzetten van media-oplossingen zoals XtraSocial, Adoptimize en een Inarticle video op onder andere de websites van de Volkskrant, Het Laatste Nieuws (BE) en De Morgen (BE) is met slimme geotargeting de juiste lezer bereikt en geïnspireerd.

Er is voor deze campagne veel waardevolle en inspirerende content ingezet om de volledige doelgroep van VisitBrabant te bereiken. De inzet van de verschillende artikelen heeft geleid tot een totaal van 1.183.871 impressies en 5.522 clicks. Dat is een bovengemiddeld klikratio van 0,47%. 

De twee best presterende artikelen waren:

1. Het artikel over de meest creatieve steden: 31.501 unieke pageviews, een CTR van 0,48% en 448 clickouts naar specifieke pagina’s op visitbrabant.com.
2. Het artikel over de 10 culturele hotspots: 4.971 unieke pageviews, een CTR van 0,54% en 452 clickouts naar specifieke pagina’s op visitbrabant.com.

Kijkend naar de verschillende devices, kwam 55% van het verkeer via desktop, 27% via tablet en 17% via mobile.