Met ‘Onontdekt Europa’ hebben KLM en DPG Media elkaar gevonden in een partnership rond een voor KLM belangrijk vraagstuk: hoe verhogen we de bezettingsgraad op vluchten naar bestemmingen in Europa die minder bekend en – eigenlijk onterecht – minder bemind zijn?

We zijn trots op deze samenwerking met KLM, die succesvol is afgesloten in het voorjaar van 2020.

  • Aanpak
  • Resultaten

DPG Brand Studio heeft voor KLM een contentformat ontwikkeld waarin reporter Sarah Chronis op avontuur gaat in onontdekte steden. De kijker volgt haar op de voet en ervaart zo hoe de stad haar geheimen prijsgeeft: van culturele verrassingen tot bijzondere winkeltjes en culinair genot.

De campagne bestaat uit meer dan 20 persoonlijke reisverhalen, perfect geïntegreerd in alle online en offline kanalen van de nieuwsmerken de Volkskrant en AD. Met artikelen in de magazines, online longreads, online video en als mini reisgids op mobiel.
Hiermee krijgt het merk KLM een flinke impuls en zorgen we voor een fors effect op de salesresultaten.

Engagement (Google/DPG Media):

– CTR longreads: 0,56% (+72% t.o.v. benchmark)
– VTR longreads: 41% (+105% t.o.v. benchmark) (video uitkijken bij lengte 5-6 minuten)
– Average time on site longreads: 1:53 minuut (+26% t.o.v. benchmark)
– Het zien van de campagne inspireert maar liefst 1 op de 3 mensen om nieuwe steden te ontdekken. (Metrixlab)

Effect op merkimago (Metrixlab):

– Overweging van 72% naar 75% (+3%)
– Voorkeur van 46% naar 48% (+2%)
– Aanbeveling van 16% met 20% (+4%)
– ‘is avontuurlijk’: +18% (exposed 49% / 31% non-exposed)
– ‘is innovatief’: +12% (exposed 56% / 43% non-exposed)

Effect op sales (KLM):

De sales voor de betreffende bestemmingen komen uit op 19% boven target.