Gezocht personeel

Heesen Yachts staat aan de wereldtop als het gaat om jachtbouw. Ze bouwen luxe en exclusieve jachten in het hoogste segment. Met een lengte vanaf zo’n 50 tot wel 80 meter. Met een uitzonderlijk niveau van engineering en vakmanschap. Als de klant het kan dromen, dan kunnen zij het maken.

Álles is maatwerk. En wordt volledig bedacht, ontwikkeld en gemaakt in Oss. Heesen Yachts een veelzijdige onderneming en biedt daarom een enorme diversiteit aan vacatures. Met interne opleidingen en groeikansen kan elke medewerker hier bouwen aan een mooie carrière in de jachtbouw.

De passie voor het eindproduct maakt werken bij Heesen Yachts uniek. Iedereen werkt vaak ongeveer anderhalf jaar aan hetzelfde jacht. En als ze dan weg vaart bij de werf, voelt iedereen de trots: dat we zoiets moois met elkaar kunnen maken.

Heesen Yachts heeft een structurele uitdaging om vacatures in te vullen. Met name omdat zij vaak op zoek zijn naar vakkundig personeel met specialistische kennis en een technische achtergrond. Zij zijn niet gemakkelijk te vinden. Dit heeft een grote invloed op de productie en de planning.

  • Case
  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaten

Heesen Yachts heeft een continue vraag naar nieuw personeel. Dat komt doordat de organisatie groeit en medewerkers soms vervangen moeten worden. Met name personeel met een technische achtergrond is hard nodig om de hoogwaardige jachten van Heesen Yachts tijdig te leveren. Het bouwen van een gemiddeld jacht kost minimaal een jaar. En wanneer er een personeelstekort is, heeft dit een grote invloed op de productie en de planning.

Af en toe een personeelsadvertentie plaatsen en zelfstandig online werven bleek voor Heesen Yachts niet voldoende om vacatures in te vullen. Vandaar dat Heesen Yachts contact heeft gezocht met DPG media.

Heesen Yachts richtte zich voor deze campagne op hun positionering en employer branding voor de regionale arbeidsmarkt. Ze willen zichzelf laten zien als een toonaangevende werkgever in de techniek binnen een uniek segment: het bouwen van exclusieve jachten.

Met als uiteindelijke doelen: meer bekendheid voor Heesen Yachts op de arbeidsmarkt én het invullen van minimaal 2 vacatures naar aanleiding van de campagne.

Vaklui gezocht
De doelgroep van Heesen Yachts bestaat uit vakmensen met een technische achtergrond die woonachtig zijn binnen een straal van 15 km rondom Oss.

Om zoveel mogelijk mensen met een technische achtergrond in de omgeving van Oss te bereiken, is er voor deze campagne gekozen voor een crossmediale aanpak gedurende een periode van 5 weken.

1. Een magazine bestaande uit acht pagina’s op tabloidformaat in drie regionale huis-aan-huiskranten; De Sleutel, Stadsblad Den Bosch en de Maas en Waalkanter. Dit magazine gaf Heesen Yachts de mogelijkheid zichzelf goed te positioneren en uitgebreid uit te leggen hoe uniek het is om onderdeel te zijn van het bedrijf en mee te bouwen aan een exclusieve jacht.

2. Branded content middels een mooie en inspirerende longread met achtergrondinformatie en doorklikmogelijkheden naar diverse vacatures. Deze longread kreeg extra aandacht online door middel van banners tussen redactionele artikelen, getarget op de doelgroep en de omgeving van Heesen Yachts. Er zijn verschillende soorten banners ingezet, zodat er continu geoptimaliseerd kon worden om uiteindelijk zoveel mogelijk lezers naar de longread te leiden.

3. Inarticle video waarin toekomstige collega’s vertellen wat het bedrijf uniek maakt en waarom het bijzonder is om voor Heesen Yachts te werken. Een dergelijke video is geplaatst tussen de best gelezen artikelen op het nieuwsnetwerk van DPG Media.

4. Adoptimize banners waarin de vacatures van Heesen Yachts nog eens goed onder de aandacht worden gebracht. Getarget op de juiste doelgroep en in de betreffende regio.

 

Zowel Heesen Yachts als DPG media zijn blij met de resultaten. In totaal zijn er 7 kandidaten aangenomen en zijn er 4 BBL-leerlingen gestart naar aanleiding van de campagne. Daarmee is de doelstelling van minimaal 2 ingevulde vacatures ruimschoots gehaald.

Er zijn veel reacties binnengekomen aan de hand van het magazine in de huis-aan-huiskranten. En de click ratio’s van zowel de verschillende banners als de longread waren bovengemiddeld hoog; namelijk 0,75% (benchmark is 0,20%). Daarnaast was er een toename van 25% in het aantal bezoekers op de personeelssectie van Heesen Yachts.

Dankzij deze positieve resultaten zet Heesen Yachts nog een vervolgcampagne in bij DPG media met onder andere een 1/1 printadvertenties en diverse Adoptimize banners.