De Dutch Dakota Association (DDA Classic Airlines) is een Nederlandse stichting die in 1982 werd opgericht als vliegend luchtvaartmuseum. De naam verwijst naar het historische vliegtuigtype Douglas DC-3 dat door de Royal Air Force meestal ‘Dakota’ werd genoemd.

DDA Classic Airlines is uitgegroeid tot een volwaardig luchtvaartbedrijf, met als doel de belangstelling voor de (historische) luchtvaart te stimuleren en toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek.

Bij DDA Classic Airlines zijn prachtige rondvluchten te boeken over de bollenstreek. Maar ook vluchten over de Deltawerken, de Rotterdamse haven of één van de andere Noord-Hollandse steden zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Er wordt gevlogen op slechts 300 tot 400 meter hoogte en daardoor is het uitzicht op ons land fantastisch.

  • Case
  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaten

DDA Classic Airlines biedt diverse rondvluchten aan in klassieke toestellen. Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam hadden ze speciale vluchtprogramma’s opgezet om bezoekers een spectaculair uitzicht te geven op de Rotterdamse haven én verschillende omliggende gebieden. Tickets voor deze vluchten waren online op hun eigen website te boeken. 

DDA Classic Airlines wilde deze speciale vluchten onder de aandacht brengen. Ze adverteerden jarenlang in huis-aan-huiskranten, maar hebben in overleg met hun media-adviseur van DPG Media dit keer gekozen voor een online campagne.

Het doel van deze campagne was om de geplande vluchten volgeboekt te krijgen. Hun doelgroep bestaat in eerste instantie uit liefhebbers van klassieke toestellen en (historische) luchtvaart. Maar DDA Classic Airlines wilde deze vluchten juist ook bij een breder publiek onder de aandacht brengen. Daarom richtten ze zich voor deze campagne op inwoners van de gebieden waar de toestellen van DDA Classic Airlines opstijgen.

Samen met de media-adviseur van DPG Media is er gekozen voor een online only campagne. In de eerste fase is er gebruik gemaakt van een branded content artikel op indebuurt.nl/rotterdam. Dit artikel is in samenspraak met DDA Classic Airlines geschreven door de commerciële redactie van indebuurt.nl. Om het artikel onder de aandacht te brengen van de doelgroep zijn er verschillende banners ingezet. 

Daarnaast is er in de tweede fase een Adoptimize campagne ingezet. Door middel van diverse banners werd er onder andere op AD.nl aandacht gevraagd voor de aankomende rondvluchten. 

Er hebben twee online campagnes gelopen in de periode van april tot en met oktober. De banners werden steeds opnieuw online onder de aandacht gebracht zodra er weer een vliegdag aankwam.

In april werd er gestart met de online campagne. Al snel bleek dat de vluchten volgeboekt werden en werd er een extra campagne ingezet. Tot en met oktober heeft DDA Classic Airlines gebruik gemaakt van de bannerposities van DPG Media en heeft hiermee alle vluchten van het seizoen weten vol te boeken. 

De verschillende banners en het artikel op indebuurt.nl hebben geresulteerd in ruim 11.000 bezoekers op de website van DDA Classic Airlines. 

DDA Classic Airlines en DPG Media zijn erg tevreden over het resultaat. Alle vluchten zijn volgeboekt, dus het doel is behaald. Er is een aanzienlijke kans dat deze campagne in het komende jaar wordt herhaald.