Grip op je doelgroep

Voor adverteerders wordt het steeds lastiger om consumenten één op één te bereiken en volledige controle te hebben over hun bewegingen door de consumentenfunnel. Adverteerders zoeken naar nieuwe manieren om in contact te blijven met hun doelgroep.

DPG Media maakt het mogelijk om jouw klantdata te verwaarden binnen het DPG Media netwerk, om zo jouw klanten één op één online en offline, te kunnen bereiken. Dit doen we door in ons 360-Datawarehouse unieke data aan elkaar te koppelen. Door daar klantdata van de adverteerder aan toe te voegen, creëren we een uniek 360-klantprofiel. We noemen dit Customer Matching en het stelt ons in staat om advertenties te personaliseren en consumenten gericht te bereiken. Onze samenwerking met Bookit (bungalows.nl) is een mooi voorbeeld van Customer Matching. De campagne was zeer succesvol en laat op overtuigende wijze zien dat het gebruik van Customer Matching werkt!

  • Doel
  • Aanpak
  • Resultaat

Bungalows.nl besteedt een groot deel van haar wervingsbudget aan Google Ads, maar de ROI is laag en er is geen transparantie over effectiviteit. Daarnaast heeft Bungalows.nl veel slapende klanten die ze met haar online media inzet niet weet te activeren om te boeken. Onderzoek toont aan dat koopintentie binnen een printomgeving hoger is dan online. Dit gaat nog sterker op binnen een vertrouwde mediaomgeving, zoals bij de merken van DPG Media het geval is.

Dit is voor Bungalows.nl aanleiding om een pilotcase met DPG Media te starten en de effectiviteit van verschillende kanalen te vergelijken. Waarbij de vraag is of print op basis van Customer Matching een effectiever medium kan zijn, met een lagere CPA dan Google Ads.

DPG Media is de enige publisher in Nederland met een uniek datawarehouse, waarin alle DPG Media data aan elkaar zijn gekoppeld en miljoenen klantprofielen zijn opgebouwd. DPG Media heeft toestemming om deze klanten gepersonaliseerd te benaderen, middels abonnees die wekelijks hun favoriete magazines ontvangen.

Het DPG Media Datawarehouse is gekoppeld aan het Data Management Platform (DMP) van bungalows.nl. Deze is ondergebracht bij Shopping Minds, waardoor ook alle conversie data beschikbaar zijn en hierdoor boekingen afkomstig uit de campagne goed te volgen zijn.

De data zijn op individueel niveau samengebracht middels sleutels als e-mailadres en/of NAW-gegevens (cookieless). Hierdoor heeft DPG Media de mogelijkheid om op basis van Customer Matching en klantdata de boodschap in print, net zoals bij online, te personaliseren.

De campagne was zeer succesvol en laat op overtuigende wijze zien dat het gebruik van Customer Matching werkt! Een gepersonaliseerde insert in geselecteerde DPG Media magazines heeft een CPA die meer dan twee keer lager is dan Google Ads en bijna twee keer zoveel boekingen oplevert dan Google Ads.

– De campagne realiseerde 17% van het totale aantal boekingen, waarvan 60% nieuwe klanten.
– Een gunstige CPA.

Ook werd de campagne beloond met twee AMMA awards voor: Beste Datastrategie en Beste Inzet van een Medium.

“DMP gedreven marketing maakt print advertising weer springlevend!” – Karel Vos, bungalows.nl

Benieuwd hoe Customer Matching werkt? Bekijk de videocase