Je moet tegenwoordig stevig in je schoenen staan om overeind te blijven in de woning- en interieurbranche. Dat geldt voor mensen die veel moeite moeten doen om een huis te kopen, maar bijvoorbeeld ook voor interieurwinkels die onder druk staan door branchevervaging en online-only concurrenten. Het is dringen geblazen om aandacht. Gelukkig is er veel bewegingsruimte in de manieren hoe je jouw doelgroep bereikt.

Wonen Insights

7 ontwikkelingen in de woonbranche

7 ontwikkelingen in de woonbranche

Benieuwd naar de belangrijkste ontwikkelingen in de woonbranche? De komende jaren is de woonbranche in de ban van deze 7 speerpunten. Welke kansen bieden deze ontwikkelingen voor jou?

Lees meer

7 ontwikkelingen in de woonbranche

1. Huizenprijzen blijven stijgen
Zolang het woningtekort nog niet is opgelost, hebben verkopers de macht en blijven prijzen stijgen. Landelijk naar verwachting met 6 tot 8% in 2018. Na de enorme huizenprijzenstijgingen van de afgelopen jaren, wordt onder andere in Amsterdam inmiddels gesproken over een zwaar oververhitte markt. Ook in regio’s buiten de Randstad zitten prijzen in de lift.

2. Duurzaamheid wordt een voorwaarde
Van tweedehands tot substitutie en van refurbished tot retro: duurzaamheid is niet meer weg te denken uit Nederlandse huiskamers. Op marktplaats.nl en in kringloopwinkels wisselen woonartikelen en interieurs van eigenaar. Ook steeds meer woonwinkels combineren nieuwe items met een vintage-aanbod. Consumenten kijken kritischer naar materialen, productiemethoden, arbeidsomstandigheden en energiezuinigheid. Dat geldt zowel voor de bouw van huizen als de inrichting ervan.

3. Online only-winkels openen fysieke showrooms
Online interieurwinkels als made.com bieden consumenten op strategische plekken ook de kans om hun producten in het echt te zien, voelen en ervaren. Pop-upwinkels, flagshipstores en showrooms bieden daarvoor een uitstekend podium. Daarnaast zie je steeds vaker dat meubelmerken (een deel van) het interieur van hippe horecagelegenheden verzorgen.

4. Branchevervaging zet door
Grote online retailers als bol.com en Wehkamp hebben tegenwoordig een groot aanbod aan interieurartikelen. Daarnaast stortten kleding-giganten als H&M en Zara zich de afgelopen jaren op de woonmarkt. Tel daarbij de vele tuincentra en discounters op om de branchevervaging compleet te maken.

5. Kansen en uitdagingen liggen online
In 2016 waren er in Nederland 9.750 winkels voor woninginrichting, maar het aantal woonzaken neemt al tijden gestaag af. Online aanbieders zijn ook in de woning- en interieurmarkt de grote groeiers. Toch wordt 90% van de aankopen in 2016 nog offline gedaan. De verwachting is dat het online-aandeel in 2020 is gestegen naar 25%. Online groeipotentie genoeg dus, maar er zijn nieuwe spelers nodig om de markt open te breken.

6. Directe verkoop door merken
De populariteit van customizing en directe bezorging vanuit de fabriek kan een bedreiging vormen voor de traditionele retail. Steeds meer merken bieden consumenten via hun eigen on- en offline verkoopkanalen de kans om direct bij de bron te bestellen. De detailhandel wordt hierdoor (deels) buitenspel gezet.

7. Kleiner wonen biedt grote kansen
De wereld vergrijst en ons land is geen uitzondering. Dat leidt tot steeds meer eenpersoonshuishoudens en bijbehorende woonbehoeftes. Deze groep consumenten heeft behoefte aan ergonomie, gebruiksgemak en oplossingen voor leven in een kleine ruimte. Daardoor biedt kleiner wonen dus grote kansen voor woonretailers. Als je je producten en advies tenminste afstemt op de veranderende vraag.

De branche in vogelvlucht

De branche in vogelvlucht

Wat zagen we gebeuren in de woonbranche de afgelopen jaren? Vooral veel nieuwe mogelijkheden. Kansen waar jij als ondernemer op in kan springen om te groeien.

Lees meer

De branche in vogelvlucht

Dat het consumentenvertrouwen zich op het hoogste punt in tien jaar bevindt, is ook terug te zien in de woning- en interieurmarkt. Huizenprijzen kregen in 2014 een boost en zijn sindsdien blijven stijgen. Vooral in en rond grote steden lijkt er geen einde aan de groei te komen. De omzet in de woonbranche stijgt in lijn met de ontwikkelingen in de woonmarkt. 

In 2017…

  • stegen huizenprijzen gemiddeld met 7,5%
  • was de markt voor woninginrichting goed voor € 9,5 miljard omzet
  • woonde 68% van de Nederlanders boven de 13 jaar in een koopwoning
  • hadden ruim 1,2 miljoen Nederlanders verhuisplannen voor het komende jaar
  • had zo’n 6% van de Nederlanders verbouwingsplannen
  • gaven Nederlanders gemiddeld € 1.533 per jaar uit aan meubels en woonaccessoires

Hoe beslist je (potentiële) woonklant

Hoe beslist je (potentiële) woonklant

Consumenten doorlopen enkele stappen voordat ze een aankoop doen. Elke stap biedt mogelijkheden om te adverteren. Speel op het juiste moment in op de intentie en verwachtingen van de klant.

Lees meer

Hoe beslist je (potentiële) woonklant

In het algemeen doorlopen consumenten een aantal fases voordat ze tot aankoop overgaan. Elke fase biedt aanknopingspunten om te adverteren. Speel daarbij in op de specifieke wensen, gedachten en behoeften die consumenten op dat moment hebben.

Stap 1: Wat is er allemaal mogelijk?
Of het nu om een nieuwe bank gaat, een complete keuken of kleine woonaccessoires: in deze oriënterende fase verkennen consumenten de markt in de breedste zin van het woord. Ze weten nog niet precies wat ze willen en zijn nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat nog niet zozeer om merken, prijzen, praktische wensen of waar ze de aankoop het beste kunnen doen. Gevoel is belangrijk. Welke stijl zoek ik, wat is er allemaal mogelijk, hoe ziet het interieur van andere (bekende) mensen eruit? Hier ligt voor woonwinkels, interieurspecialisten en speciaalzaken een mooie kans om consumenten te inspireren.

Stap 2: Wat is het juiste product voor mij?
Dromen is heerlijk, maar de praktijk brengt consumenten meestal snel weer met beide benen op de grond. Over het algemeen spelen er een groot aantal praktische zaken een rol bij de aanschaf van woonproducten. Past deze moderne open keuken wel binnen mijn interieur? Wat vindt mijn partner van deze knalrode vazen? Is het verstandig om een witte designbank te nemen als je twee jonge kinderen hebt? In deze fase kun je consumenten helpen met informatie die inspeelt op dergelijke onzekerheden, bijvoorbeeld door ondersteunende content te bieden in je (online) winkel en via advertenties.

Stap 3: Kan ik dit product wel betalen?
Nu de verwachtingen van consumenten steeds realistischer worden en hun wensen steeds concreter zijn, komen ze steeds dichter bij het moment van de waarheid. Kan ik dit product betalen of kies ik voor een vergelijkbare optie die minder kost? In deze fase vergelijken ze bijvoorbeeld online prijzen van de producten die ze op het oog hebben. Voor woon- en interieurwinkels een zeer belangrijk moment om zich te laten zien en te proberen om een streepje voor te krijgen bij potentiële kopers.

Stap 4: Waar kan ik het product het beste kopen?
Bij de consument staan alle seinen staan op groen: hij is klaar om te kopen. Maar waar? Of je nu een interieurwinkel in een dorp hebt of heel Nederland van nieuwe woonaccessoires voorziet met je webshop, je wilt er natuurlijk voor zorgen dat die klant straks bij jou op de (digitale) stoep staat. Zorg dus dat je online zichtbaar bent op de juiste zoekwoorden, zoals ‘vloerkleed vintage’ of ‘eettafel design Groningen’. Daarnaast is kun je de bekendheid van je winkel vergroten via lokale en landelijke media.

Stap 5: Krijg ik de best mogelijke deal voor dit product?
De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt: de klant is klaar om zijn portemonnee te trekken! Of toch niet…? Op dit moment willen consumenten nog één keer bevestiging dat ze de beste keuze hebben gemaakt. Klanten die online kopen, zullen bijvoorbeeld nogmaals proberen prijzen te vergelijken nu ze precies weten welk artikel ze willen. Dan is het prettig als er ook wat advertenties van jouw winkel verschijnen. Staan ze bij je in de winkel, dan kan persoonlijke aandacht of een kleine korting net het laatste zetje geven.

Laat je inspireren door de mogelijkheden

Laat je inspireren door de mogelijkheden

Er zijn oneindig veel opties om te communiceren. Inspirerend, lokaal, crossmediaal, in print en online. Vind hier een aantal voorbeelden van de mogelijkheden.

Lees meer

Laat je inspireren door de mogelijkheden

IJzer smeden als het heet is

Hoe bereik je de mensen die op dit moment een aankoop overwegen? Zij bevinden zich namelijk in een fase waarin ze zeer gevoelig zijn voor je boodschap en openstaan voor informatie en advies  Uit onderzoek blijkt dat ze dan graag meer willen weten over merken en modellen. Daarnaast is fun een belangrijke factor in het beslissingsproces. Met een positieve vibe krijg je je boodschap beter onder de aandacht.

De juiste balans tussen online, offline en mobiel

Adverteren kan op honderdduizend manieren, dat hoeven we jou niet te vertellen. Online of offline, lokaal, landelijk of persoonlijk: je kunt aan veel knoppen draaien. En dan hebben we het nog niet eens over de juiste doelgroep en het beste moment gehad. Weet jij hoe je de mensen bereikt die zich oriënteren op een nieuw interieur? Om daarachter te komen, moet je eerst weten waar ze zich bevinden en via welke wegen ze zich het liefst laten informeren . Belangrijk is dat je budget voor offline, online en mobiele adverteren het lees- en kijkgedrag van je doelgroep(en) weerspiegelt.

Adverteer precies waar en wanneer je wilt

De potentie van onze gerenommeerde kranten, huis-aan-huisbladen en 7,6 miljoen Nederlanders met interesse in woonideeën en/of interieuradviezen op onze online platforms is enorm. We weten wat je doelgroep leest, welke thema’s het goed doen en welke toon het beste werkt. Jij bepaalt helemaal zelf hoe je wilt adverteren: van een korte campagne gericht op een lokale doelgroep tot een landelijke cross-channelcampagne waarbij je de volledige mediamix inzet.

Oneindige adverteeropties: inspirerend, lokaal en/of crossmediaal

 

40 jaar kwaliteit

Belisol gebruikte onze platformen om potentiële klanten te verleiden tot een adviesgesprek over hun producten.

Bekijk de advertorial >

Wil je potentiële klanten verleiden?

Organiseer dan een kookevenement! ASWA keuken deed het u voor.

Lees de partnerbijdrage >

Meer beleving zorgt voor meer klanten in de winkel

Intratuin Halsteren haalde Londen naar de winkel en plaatste dit op Indebuurt.nl

Ontdek de campagne >

DPG Media voor woonliefhebbers

DPG Media voor woonliefhebbers

Bereik jouw doelgroep landelijk of juist heel lokaal via de media van de DPG Media. Voor elke ondernemer in de woonbranche bieden wij perfecte oplossingen om woonliefhebbers te bereiken.

Lees meer

DPG Media voor woonliefhebbers

Onze journalisten weten wat er speelt. In de woonbranche én onder onze lezers. Via onze dagbladen en gespecialiseerde media als ad.nl/wonen en indebuurt.nl/amersfoort/wonen bereik je landelijk en lokaal een brede groep lezers met interesse in woonnieuws. Doordat we regelmatig over wonen en trends schrijven, houden we de aandacht van consumenten vast. Daarnaast kun je jouw content mooi aan laten sluiten op de redactionele stukken.

Hoe maak je van je huis een thuis.
Interview met interieurarchitecte uit Hengelo.

Lees het interview >

Hoe woont Nederland?
Het woonplatform van AD en de regionale dagbladen  onderzoekt en schrijft over de woonwensen van Nederland. En maakte hier een prachtig dossier van.

Bekijk het dossier >

Trends van nu
De Gids van De Volkskrant beschrijft de trends: Lampjes, Kleedjes en Drankjes

Check de trends>

DPG Media krantenlezers

Onder andere het AD, Trouw, Tubantia, BN DeStem, Het Parool en De Volkskrant

  • 3,9 miljoen dagelijkse krantenlezers gemiddeld
  • 2,1 miljoen krantenlezers hebben interesse in woonideeën en/of interieuradviezen
  • 2,8 miljoen krantenlezers bezitten een eigen woning
  • 292.000 krantenlezers hebben verhuisplannen
  • 243.000 krantenlezers hebben verbouwingsplannen
  • 1,9 miljoen krantenlezers hebben aandacht voor reclame over woninginrichting

DPG Media huis-aan-huisbladlezers

Meer dan 140 regionale titels, verspreid over heel Nederland

  • 5,8 wekelijkse huis-aan-huisbladen (oplage) in totaal
  • 4 miljoen HAH-lezers bezitten een eigen woning
  • 3,2 miljoen HAH-lezers hebben aandacht voor reclame over woninginrichting
  • 1,9 miljoen HAH-lezers hebben interesse in woonideeën en interieuradviezen
  • 3,7 miljoen HAH-lezers bezoeken een woninginrichtingszaak

DPG Media online-bezoekers

Onder andere de online edities van onze dagbladen, en platforms als AutoTrack, Tweakers en Sportnieuws.nl

  • 7,8 miljoen maandelijkse unieke online bezoekers in totaal
  • 3,3 miljoen bezoekers hebben interesse in woonideeën en interieuradviezen
  • 3,4 miljoen bezoekers hebben interesse in klussen en doe-het-zelf
  • 1,7 miljoen bezoekers kopen online nieuwe meubels
  • 2,1 miljoen kopen nieuwe doe-het-zelf artikelen en/of tuinmeubels online

Hoe woont Nederland?

Hoe woont Nederland?

We hebben onderzoek gedaan onder 2000 mensen. Zo kregen we een unieke beeld van de woonsituatie van gemiddeld Nederland. Benieuwd hoe dat eruit ziet?

Lees meer

Hoe woont Nederland?

Ad.nl ging de straat op in Woerden om uit te zoeken hoe de gemiddelde woonsituatie er precies uitziet in Nederland.

Wist je dat…

40% van de ondervraagden nog nooit een nieuwe keuken heeft gekocht? En dat 20% graag een inloopkast zou willen in de slaapkamer?

Meer weten over de woonsituatie van Nederland? Bekijk hier de meest bijzondere resultaten!

Geef beleving en betekenis aan jouw woonwinkel

Breng beleving in je onderneming

Trendwatcher en interieur-designer Gaby van Gestel laat zien dat sfeer en beleving direct bij de binnenkomst van je klant begint. Met een lekkere kop koffie. Belangrijk, want zo voelen mensen zich letterlijk ‘thuis’ in jouw woonwinkel, tuincentrum of bouwmarkt. En Gaby vertelt hoe je jouw winkel boeiender maakt dan alle andere woonretailers in jouw regio.

Kom in contact

Geef betekenis aan je onderneming

Trendwatcher en interieur-designer Gaby van Gestel gelooft in het gezegde ‘wie goed, goed ontmoet’. Als je oprecht iets ‘goeds’ doet voor je omgeving, dan komen klanten graag terug in jouw woonwinkel, tuincentrum of bouwmarkt. Gaby geeft je 5 slimme tips om bij jou in de regio het verschil te maken.

Kom in contact

Whitepaper: En nu vooruit!

Als ondernemer wil je groeien. Hiervoor heb je up-to-date kennis nodig over bijvoorbeeld digitalisering, marketing, en het werven van talent. Doorbreek barrieres en blijf groeien.

Klant in beeld

Kok Wooncenter

“Wij inspireren mensen om hun huis zo in te richten dat ze zich er echt thuis voelen”, geeft Pauline Meijer aan. Samen met haar man is Pauline eigenaresse van Kok Wooncenter in Hoogland. Zij vertelt hoe en waarom ze actief offline en online adverteren om zich te onderscheiden van andere winkels in de regio. Een exclusief kijkje in de keuken van dit succesvolle familiebedrijf dat al 50 jaar een begrip is.

Bekijk meer klantcases
Klant in beeld

De Bossche Tapijtschuur

“De meerwaarde van de DPG Media is de betrokkenheid en het maatwerk mediaadvies van de sales consultants. We zitten geregeld met elkaar om tafel; dat levert altijd mooie ideeën op, mét meetbare resultaten.” Ronald van der Lee, eigenaar De Bossche Tapijtschuur

Bekijk klantcase
Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren