De auto is dood, leve de auto!

Het automotive-landschap gaat onherkenbaar veranderen, zoveel is zeker. Maar wat betekent dat voor de autowereld? Hoe raken ontwikkelingen in de branche ons dagelijks leven? En op welke manier kun je als consument verstandige keuzes maken in een snel veranderende markt? Aan de hand van kritische journalistieke producties geeft ons automotive-redactieteam antwoord op deze en vele andere vragen.

Niek Schenk – onze content director automotive – deelt graag zijn visie op een nieuwe golden age van de branche met je.

Duiding van trends en verwachtingen

We staan aan de vooravond van een ware revolutie, vergelijkbaar met de opkomst van de auto-industrie aan het einde van de 19e eeuw. Niet alleen de auto’s zelf veranderen drastisch Ook de functie ervan en de manier waarop we ze gebruiken. Aan de hand van deze en andere thema’s informeren we onze lezers over de laatste ontwikkelingen:

Nul verkeersongevallen per jaar
Mijn verwachting is dat rond 2025 de eerste auto’s zijn geproduceerd die gegarandeerd geen ongelukken meer veroorzaken. Dat zullen zelfrijdende auto’s zijn met genoeg denk- en rekenkracht aan boord om menselijke bestuurders op alle fronten te overklassen. De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal hierbij een cruciale rol spelen. Daarnaast zullen digitale en fysieke infrastructuren stap voor stap beter ingericht worden om de nieuwe standaarden optimaal te ondersteunen.

Nooit meer boetes en files
De impact van elektrische en zelfrijdende auto’s op onze mobiliteit valt niet te onderschatten. Om te beginnen gaan we onze tijd in auto’s anders ervaren en benutten. Chauffeurs worden overbodig, verzekeringskosten dalen, er is vrijwel geen onderhoud aan de auto’s nodig en dankzij deelplatforms wordt hun capaciteit optimaal benut. Dat maakt (deel)autogebruik veel goedkoper. Door deze en andere ontwikkelingen verandert de rol van openbaar vervoer compleet, lossen we het fileprobleem op, worden verkeersboetes verleden tijd en hebben we straks minder asfalt en parkeerplaatsen nodig.

Het nieuwe automotive-speelveld
De auto verandert in hoog tempo in een stuk technologie dat op veel vlakken vergelijkbaar is met een smartphone, laptop of ander device. Geen olie verversen of motorrevisies, maar bug fixes en software-updates. Door deze verschuiving naar het technologiedomein zullen traditionele automerken zichzelf opnieuw uit moeten vinden. Ze krijgen te maken met energiebedrijven, laadpaalproducenten en andere nieuwe spelers. Maar ook met nieuwe autofabrikanten, zoals Google, Apple en zelfs Dyson (inderdaad, die van de stofzuigers).

Sterk groeiende interesse voor autonieuws

Zorgen over global warming, de populariteit van Tesla en de potentie van kunstmatige intelligentie: ze hebben allemaal bijgedragen aan een brede publieke interesse voor de auto’s van de (nabije) toekomst. Om aan de toenemende vraag naar automotive-nieuws te kunnen blijven voldoen, hebben we onze redactionele formule flink aangepast. Zo zijn we in 2018 gestart met een autoredactie voor AD.nl en alle regionale titels van DPG Media waar we inmiddels een van de populairste domeinen zijn qua pageviews. Daarnaast ontwikkelen we een contentplan voor autotrack.nl en werken we samen met de redacties van onder andere tweakers.nl, hardware.info en onze zeven regionale kranten. Zo bereiken we dagelijks ruim twee miljoen lezers.

 

Ontwikkelingen in perspectief

De ontwikkelingen in de automotive-branche bevinden zich op het snijvlak van technologie, veiligheid, milieu, economie, politiek en lifestyle. Kortom: ze raken vrijwel iedereen. Daardoor is de maatschappelijke aandacht voor auto’s op alle fronten enorm toegenomen. Consumenten worden de komende jaren vanuit allerlei bronnen overladen met nieuwe ontwikkelingen, spannende claims en mooie beloftes. Om te voorkomen dat ze door de bomen het bos niet meer zien, hebben ze onafhankelijke informatie nodig. Daar is een belangrijke rol voor onze autoredactie weggelegd.

Onze ervaren journalisten reizen regelmatig de wereld over voor het laatste autonieuws en praten met autofabrikanten, milieuorganisaties en wetenschappers om ontwikkelingen in perspectief te plaatsen. Daarnaast voorzien we lezers van veel praktische informatie. Bijvoorbeeld door nieuwe elektrische modellen grondig te reviewen of onderzoek te doen naar elektrische occasions. Natuurlijk verliezen we ook de huidige markt niet uit het oog. Want hoe je het ook wendt of keert: op dit moment is 1.4 procent van alle Nederlandse personenauto’s elektrisch.

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren