Een kindje op komst, een nieuwe baan, duurzamer rijden of gewoon aan vervanging toe: er zijn honderd-en-een redenen om een auto aan te schaffen. Weet jij in welke situatie jouw klant zich bevindt en hoe ze het liefst benaderd worden?

Met de tientallen media van DPG Media bereik je een groot deel van de 2,7 miljoen Nederlanders met aanschafplannen voor een auto. De potentie van onze gerenommeerde nieuwsmerken, huis-aan-huisbladen en online platforms is enorm. We weten wat je doelgroep leest, welke thema’s het goed doen en welke toon het beste werkt. Jij bepaalt helemaal zelf hoe je wilt adverteren: van een korte campagne gericht op een lokale doelgroep tot een landelijke cross-channelcampagne waarbij je de volledige mediamix inzet. 

Automotive Insights

Trends door onze expert

Trends door onze expert

Om een idee van de toekomst te krijgen, heb je een goed beeld nodig van ontwikkelingen in het verleden en heden. Niek Schenk, onze journalist AD Auto, neemt je mee in zijn visie op de trends in de autobranche.

Lees meer

Trends door onze expert

­

De auto is dood, leve de auto!

Het automotive-landschap gaat onherkenbaar veranderen, zoveel is zeker. Maar wat betekent dat voor de autowereld? Hoe raken ontwikkelingen in de branche ons dagelijks leven? En op welke manier kun je als consument verstandige keuzes maken in een snel veranderende markt? Aan de hand van kritische journalistieke producties geeft ons automotive-redactieteam antwoord op deze en vele andere vragen.

Niek Schenk – onze content director automotive – deelt graag zijn visie op een nieuwe golden age van de branche met je.

Duiding van trends en verwachtingen

We staan aan de vooravond van een ware revolutie, vergelijkbaar met de opkomst van de auto-industrie aan het einde van de 19e eeuw. Niet alleen de auto’s zelf veranderen drastisch Ook de functie ervan en de manier waarop we ze gebruiken. Aan de hand van deze en andere thema’s informeren we onze lezers over de laatste ontwikkelingen:

Nul verkeersongevallen per jaar
Mijn verwachting is dat rond 2025 de eerste auto’s zijn geproduceerd die gegarandeerd geen ongelukken meer veroorzaken. Dat zullen zelfrijdende auto’s zijn met genoeg denk- en rekenkracht aan boord om menselijke bestuurders op alle fronten te overklassen. De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal hierbij een cruciale rol spelen. Daarnaast zullen digitale en fysieke infrastructuren stap voor stap beter ingericht worden om de nieuwe standaarden optimaal te ondersteunen.

Nooit meer boetes en files
De impact van elektrische en zelfrijdende auto’s op onze mobiliteit valt niet te onderschatten. Om te beginnen gaan we onze tijd in auto’s anders ervaren en benutten. Chauffeurs worden overbodig, verzekeringskosten dalen, er is vrijwel geen onderhoud aan de auto’s nodig en dankzij deelplatforms wordt hun capaciteit optimaal benut. Dat maakt (deel)autogebruik veel goedkoper. Door deze en andere ontwikkelingen verandert de rol van openbaar vervoer compleet, lossen we het fileprobleem op, worden verkeersboetes verleden tijd en hebben we straks minder asfalt en parkeerplaatsen nodig.

Het nieuwe automotive-speelveld
De auto verandert in hoog tempo in een stuk technologie dat op veel vlakken vergelijkbaar is met een smartphone, laptop of ander device. Geen olie verversen of motorrevisies, maar bug fixes en software-updates. Door deze verschuiving naar het technologiedomein zullen traditionele automerken zichzelf opnieuw uit moeten vinden. Ze krijgen te maken met energiebedrijven, laadpaalproducenten en andere nieuwe spelers. Maar ook met nieuwe autofabrikanten, zoals Google, Apple en zelfs Dyson (inderdaad, die van de stofzuigers).

Sterk groeiende interesse voor autonieuws

Zorgen over global warming, de populariteit van Tesla en de potentie van kunstmatige intelligentie: ze hebben allemaal bijgedragen aan een brede publieke interesse voor de auto’s van de (nabije) toekomst. Om aan de toenemende vraag naar automotive-nieuws te kunnen blijven voldoen, hebben we onze redactionele formule flink aangepast. Zo zijn we in 2018 gestart met een autoredactie voor AD.nl en alle regionale titels van DPG Media, waar we inmiddels een van de populairste domeinen zijn qua pageviews. Daarnaast ontwikkelen we een contentplan voor autotrack.nl en werken we samen met de redacties van onder andere tweakers.nl, hardware.info en onze zeven regionale kranten. Zo bereiken we dagelijks ruim twee miljoen lezers.

Ontwikkelingen in perspectief

De ontwikkelingen in de automotive-branche bevinden zich op het snijvlak van technologie, veiligheid, milieu, economie, politiek en lifestyle. Kortom: ze raken vrijwel iedereen. Daardoor is de maatschappelijke aandacht voor auto’s op alle fronten enorm toegenomen. Consumenten worden de komende jaren vanuit allerlei bronnen overladen met nieuwe ontwikkelingen, spannende claims en mooie beloftes. Om te voorkomen dat ze door de bomen het bos niet meer zien, hebben ze onafhankelijke informatie nodig. Daar is een belangrijke rol voor onze autoredactie weggelegd.

Onze ervaren journalisten reizen regelmatig de wereld over voor het laatste autonieuws en praten met autofabrikanten, milieuorganisaties en wetenschappers om ontwikkelingen in perspectief te plaatsen. Daarnaast voorzien we lezers van veel praktische informatie. Bijvoorbeeld door nieuwe elektrische modellen grondig te reviewen of onderzoek te doen naar elektrische occasions. Natuurlijk verliezen we ook de huidige markt niet uit het oog. Want hoe je het ook wendt of keert: op dit moment is 1.4 procent van alle Nederlandse personenauto’s elektrisch.

6 ontwikkelingen in de autobranche

6 ontwikkelingen in de autobranche

Benieuwd naar de belangrijkste ontwikkelingen in de autobranche? De komende jaren is de autobranche in de ban van deze 6 speerpunten. Welke kansen bieden deze ontwikkelingen voor jou?

Lees meer

6 ontwikkelingen in de autobranche

1. Duurzame mobiliteit wint aan populariteit
Global warming en andere milieu-issues beïnvloeden meer en meer hoe mensen denken, consumeren en reizen. De sterke groei van car sharing-platforms als Car2Go, Greenwheels, Amber en Uber zijn daar het bewijs van. De overheid helpt hierin ook een handje. Zo kreeg het gebruik van zuinige personenauto’s met een lage CO2-uitstoot een extra impuls door fiscale maatregelen. In de zakelijke markt stijgt de populariteit van vooral kleinere, CO2-gunstige leasemodellen.

2. Doorbraak elektrisch rijden
De verkoop van elektrische auto’s steeg in 2017 met 132%. Hoewel van een echte doorbraak nog geen sprake is, wordt elektrisch rijden stap voor stap steeds meer mainstream. Uit onderzoek van AutoTrack blijkt dat ruim 40% van de Nederlanders serieus overweegt om een tweedehands elektrische auto aan te schaffen. Het aantal zoekopdrachten naar tweedehands elektrische modellen is bij de online autoaanbieder ruim verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor.

Vanaf 2020 wordt er een sterke groei (ongeveer 15%) van het aandeel nieuw verkochte elektrische auto’s verwacht. Mede doordat het aanbod flink zal groeien. Zo is Toyota van plan om in de eerste jaren na 2020 ruim tien elektrische automodellen uit te brengen. De directeur van Volkswagen schat in dat hun auto’s tegen die tijd minstens net zo goed en de helft goedkoper dan Tesla’s zijn.

3. Speel op tijd in op verandering
De gehele autosector staat voor de uitdaging zich aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden. Autobedrijven moeten investeren in kennis en kunde om volledig elektrische auto’s te onderhouden.

4. Autonome auto’s onderweg?
Connected cars zijn er al, verbonden met andere auto’s, infrastructuur, de garage en de bestuurder zelf. Het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat de bolides volledig autonoom kunnen/mogen rondrijden, maar autofabrikanten en softwareontwikkelaars zetten er in ieder geval vol op in. Volkswagen lanceert in 2019 bijvoorbeeld samen met Mobileye een autonome taxidienst in Israël, die volgens planning in 2022 voor commerciële doeleinden kan worden ingezet.

5. Digital steeds belangrijker bij aan-/verkoop
Autofabrikanten besteden steeds meer aandacht aan directe online verkoop van auto’s. Verdere digitalisering en connectiviteit maken het mogelijk om goedkoper, sneller en zonder tussenkomst van dealers met consumenten te communiceren. In pop-up stores en flagship showrooms kunnen consumenten auto’s ervaren. De rest kunnen ze zelf 24/7 online regelen.

6. Opmars private lease zet door
Bezit wordt steeds minder belangrijk. Dat zie je ook terug in de autobranche. Private lease heeft de afgelopen periode een vlucht genomen in Nederland. In twee jaar tijd steeg het aantal private lease-contracten van 36.000 naar meer dan 100.000. Eén op de vijf auto’s wordt tegenwoordig door consumenten via een private lease-constructie aangeschaft. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren blijft toenemen door private lease van occasions.

De branche in vogelvlucht

De branche in vogelvlucht

Wat zagen we gebeuren in de autobranche de afgelopen jaren? Vooral veel nieuwe mogelijkheden. Kansen waar jij als ondernemer op in kan springen om te groeien.

Lees meer

De branche in vogelvlucht

In 2017 nam de omzet in de auto- en motorbranche voor het derde jaar op rij toe. Dat was vooral te danken aan het stijgende aantal geregistreerde personenauto’s. Technologische ontwikkelingen en duurzame toepassingen werden steeds bepalender in de branche: van connectiviteit van de auto tot elektrische en zelfrijdende auto’s. Het ondernemersvertrouwen in de autohandel nam verder toe, en ondernemers verwachten meer personeel aan te nemen.  

 

In 2017…

  • steeg de omzet in de auto- en motorbranche met 4% ten opzichte van 2016
  • steeg de omzet in de personenautobranche het sterkst
  • werden aanzienlijk meer nieuwe personenauto’s verkocht dan het jaar ervoor
  • steeg het aantal geregistreerde nieuwe auto’s met 9%
  • daalde de omzet in de bedrijvenautobranche met 3%
  • bleef de occasionverkoop nagenoeg gelijk

Hoe beslist je (potentiële) autoklant?

Hoe beslist je (potentiële) autoklant?

Consumenten doorlopen enkele stappen voordat ze een aankoop doen. Elke stap biedt mogelijkheden om te adverteren. Speel op het juiste moment in op de intentie en verwachtingen van de klant.

Lees meer

Hoe beslist je (potentiële) autoklant?

In het algemeen doorlopen consumenten een aantal fases voordat ze tot aankoop overgaan. Elke fase biedt aanknopingspunten om te adverteren. Speel daarbij in op de specifieke wensen, gedachten en behoeften die consumenten op dat moment hebben.

Stap 1: Wat is de beste auto?
In deze oriënterende fase verkennen consumenten de markt in de breedste zin van het woord. Ze zijn nog onzeker over wat ze willen en nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat nog niet zozeer om merken, prijzen, praktische wensen of waar ze de aankoop het beste kunnen doen. Ze testen het water en vormen een beeld van hun droomauto. Hier ligt voor automerken en -dealers een mooie kans om consumenten te inspireren.

Stap 2: Is dit de juiste auto voor mij?
Dromen is heerlijk, maar de praktijk brengt consumenten meestal snel weer met beide benen op de grond. Over het algemeen spelen er een groot aantal praktische zaken een rol bij de aanschaf van een auto. Die sportieve driedeurs ziet er geweldig uit, maar dat wordt gegarandeerd gedoe met het kinderstoeltje. Hoeveel kofferbakruimte heb je nodig? Welke kleur vinden jij en je partner allebei mooi? In deze fase kunnen autofabrikanten consumenten helpen door ze verschillende opties per auto te laten zien. Autodealers kunnen in hun (online) showroom en via advertenties ondersteunende content bieden.

Stap 3: Kan ik deze auto wel betalen?
Nu de verwachtingen van consumenten steeds realistischer worden en hun wensen steeds concreter zijn, komen ze steeds dichter bij het moment van de waarheid. Kan ik deze auto betalen en op welke extra’s ben ik eventueel bereid in te leveren? Ze vergelijken bijvoorbeeld online prijzen van de modellen die ze op het oog hebben. Voor autodealers een zeer belangrijk moment om zich te laten zien en te proberen om een streepje voor te krijgen bij potentiële kopers.

Stap 4: Waar kan ik de auto het beste kopen?
Bij de consument staan alle seinen staan op groen: hij is klaar om te kopen. Maar waar? Of je nu een occasion-dealer in een dorp bent of regionaal een specifiek automerk vertegenwoordigt, je wilt er natuurlijk voor zorgen dat die klant straks bij jou op de (digitale) stoep staat. Zorg dus dat je online zichtbaar bent op de juiste zoekwoorden, zoals ‘testrit Volkswagen Golf’ of ‘auto kopen Leiden’. Daarnaast is kun je de bekendheid van je dealership vergroten via lokale en landelijke media.

Stap 5: Krijg ik de best mogelijke deal voor deze auto?
De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt: de klant is klaar om zijn portemonnee te trekken! Of toch niet…? Zelfs consumenten die hun keuze hebben gemaakt, willen ze nog één keer bevestiging dat ze de beste deal hebben gesloten. Ouderwets handjeklap in de showroom vindt natuurlijk nog steeds plaats, maar ze kunnen ook thuis vanaf de bank (of schaamteloos bij jou aan de onderhandeltafel) nog even Googelen op deals en specials. Dan is het prettig als er dan ook wat advertenties van jouw dealership verschijnen. Daarmee kun je ze net het laatste zetje geven.

“DPG Media krantenlezers vinden milieuvriendelijkheid en vertrouwdheid van de dealer bovengemiddeld belangrijk.”

 Laat je inspireren door de mogelijkheden

Laat je inspireren door de mogelijkheden

Er zijn oneindig veel opties om te communiceren. Inspirerend, lokaal, crossmediaal, in print en online. Vind hier een aantal voorbeelden van de mogelijkheden.

Lees meer

Laat je inspireren door de mogelijkheden

IJzer smeden als het heet is

Hoe bereik je de mensen die op dit moment een aankoop overwegen? Zij bevinden zich namelijk in een fase waarin ze zeer gevoelig zijn voor je boodschap en openstaan voor informatie en advies van organisaties uit de automotive-branche. Uit onderzoek blijkt dat ze dan graag meer willen weten over merken en modellen. Daarnaast is fun een belangrijke factor in het beslissingsproces. Met een positieve vibe krijg je je boodschap beter onder de aandacht.

De juiste balans tussen online, offline en mobiel

Adverteren kan op honderdduizend manieren, dat hoeven we jou niet te vertellen. Online of offline, lokaal, landelijk of persoonlijk: je kunt aan veel knoppen draaien. En dan hebben we het nog niet eens over de juiste doelgroep en het beste moment gehad. Weet jij hoe je de mensen bereikt die zich oriënteren op een nieuwe auto of occasion? Om daarachter te komen, moet je eerst weten waar ze zich bevinden en via welke wegen ze zich het liefst informeren over auto’s en alles daaromheen. Belangrijk is dat je budget voor offline, online en mobiele adverteren het lees- en kijkgedrag van je doelgroep(en) weerspiegelt.

Adverteer precies waar en wanneer je wilt

Met de tientallen media van DGP Media kun je een groot deel van de 2,7 miljoen Nederlanders met aanschafplannen voor een auto bereiken. De potentie van onze gerenommeerde kranten, huis-aan-huisbladen en online platforms is enorm. We weten wat je doelgroep leest, welke thema’s het goed doen en welke toon het beste werkt. Jij bepaalt helemaal zelf hoe je wilt adverteren: van een korte campagne gericht op een lokale doelgroep tot een landelijke cross-channelcampagne waarbij je de volledige mediamix inzet.

Oneindige adverteeropties: inspirerend, lokaal en/of crossmediaal

 

Avontuurlijke én comfortabele vakantie

Duurzaam vakantievieren en terug naar de basis zijn belangrijke trends in leisure-land. Vandaar dat de populariteit van kamperen weer toeneemt. Daar speelt Kip Caravans handig op in, met een inspirerende feel good-advertentie in Trouw.

Bekijk de advertorial >

Pech onderweg? Veilig op vakantie

Autodealer Automotions is een bekende naam onder de rivieren en adverteert graag lokaal. Via een partnerbijdrage in de Provinciale Zeeuwse Courant bracht de onderneming het belang van een vakantiecheck-up onder de aandacht.

Lees de partnerbijdrage >

Start your impossible

Toyota is partner van de Olympische en Paralympische Spelen, en dat mag de hele wereld weten. Met een meerjarig Start Your Impossible-programma wil het merk een emotionele connectie maken met consumenten en de brand love van Toyota vergroten.

Ontdek de campagne >

 

DPG Media voor autoliefhebbers

DPG Media voor autoliefhebbers

Bereik jouw doelgroep landelijk of juist heel lokaal via de media van DPG Media. Voor elke ondernemer in de autobranche bieden wij perfecte oplossingen om autoliefhebbers te bereiken.

Lees meer

DPG Media voor autoliefhebbers

Onze journalisten weten wat er speelt. In de autobranche én onder onze lezers. Via onze dagbladen en gespecialiseerde media als ad.nl/auto, degelderlander.nl/auto en bd.nl/auto bereik je landelijk en lokaal een brede groep lezers met interesse in autonieuws. Doordat we regelmatig over auto’s en trends schrijven, houden we de aandacht van consumenten vast. Daarnaast kun je jouw content mooi aan laten sluiten op de redactionele stukken.

Ad.nl/auto: nieuwsbron voor autoliefhebbers

Topvrouw Citroën verandert de branche
Zet meer vrouwen in de top, dan maak je als fabrikant betere auto’s. Dat betoogt Linda Jackson, de baas van Citroën. “Wij vrouwen kijken nu eenmaal anders naar een auto. En de helft van onze klanten is vrouw.’’

Lees het interview >

Ook in zelfrijdende auto blijft de mens de baas
Volgens de chef veiligheidstechnologie van Toyota is er nog een lange weg te gaan voordat auto’s volledig autonoom rond kunnen rijden. Als het straks zover is, zullen comfort, veiligheid en internetten onderweg nóg belangrijker worden.

Bekijk het artikel >

Zo koop je een gezonde tweedehands auto
In Nederland werden vorig jaar 1,8 miljoen occasions verkocht, tegenover 440.000 nieuwe. Een van de grootste zorgen bij aanschaf van een tweedehands auto is een kat in de zak te kopen. Met deze acht tips verkleinen consumenten die kans aanzienlijk.

Check de tips >

DPG Media krantenlezers

Onder andere het AD, Trouw, Tubantia, BN DeStem, Het Parool en De Volkskrant

  • 3,9 miljoen dagelijkse krantenlezers gemiddeld
  • 1,8 miljoen lezers (46%) hebben interesse in auto’s
  • 3,5 miljoen lezers (89%) bezitten een auto
  • 3,2 miljoen lezers (83%) hebben een privéauto
  • 241.000 lezers (6%) hebben een auto van de zaak
  • 215.000 lezers (6%) hebben een leaseauto
  • 1,1 miljoen lezers (29%) hebben twee auto’s of meer
  • 676.000 lezers (18%) hebben aanschafplannen voor een auto

1,6 miljoen lezers (41%) hebben aandacht voor autoreclames. Dat is bovengemiddeld in vergelijking met Nederland als totale markt (index=110).

DPG Media huis-aan-huisbladlezers

Meer dan 140 lokale titels, verspreid over heel Nederland.

  • 5,8 miljoen wekelijkse huis-aan-huisbladlezers (HAH-lezers) in totaal
  • Ruim 1 miljoen HAH-lezers (17%) hebben interesse in auto’s en motoren
  • 5,2 miljoen HAH-lezers (90%) bezitten een auto
  • 1,7 miljoen HAH-lezers (30%) hebben twee auto’s of meer
  • 1,3 miljoen HAH-lezers (23%) gaan er regelmatig met de auto op uit

2,3 miljoen HAH-lezers (40%) hebben aandacht voor autoreclames.

DPG Media online bezoekers

Onder andere ad.nl/auto en platforms als AutoTrack, Tweakers en Sportnieuws.nl

  • Alle devices: 2,3 miljoen unieke bezoekers per maand met interesse in auto’s en motoren (index=106)
  • Desktop/laptop: 1,1 miljoen unieke bezoekers per maand met interesse in auto’s en motoren (index=105)
  • Tablet: 730.000 unieke bezoekers per maand met interesse in auto’s en motoren (index=106)

Whitepaper: En nu vooruit!

Als ondernemer wil je groeien. Hiervoor heb je up-to-date kennis nodig over bijvoorbeeld digitalisering, marketing, en het werven van talent. Doorbreek barrieres en blijf groeien.

Klantcase

Klantcase

Toyota: Start your impossible

“Heel Nederland bewust van maken dat Toyota de Olympische en Paralympische Spelen sponsort en weet waarom ze dit doen.”

Bekijk klantcase
Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jou.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je klanten te vertellen over jouw producten en/of diensten.

Direct adverteren