Consumenten doorlopen enkele stappen voordat ze een aankoop doen. Elke stap biedt mogelijkheden om te adverteren.
Wanneer kom jij bij je klant in beeld?
Over het algemeen doorlopen consumenten een aantal fases voordat ze tot aankoop overgaan. Elke fase biedt aanknopingspunten om te adverteren. Speel in op de specifieke wensen, gedachten en behoeften die consumenten op een specifiek moment in de customer journey hebben.
Stap 1: Wat is de beste auto?
In deze oriënterende fase verkennen consumenten de markt in de breedste zin van het woord. Ze zijn nog onzeker over wat ze willen en nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat nog niet zozeer om merken, prijzen, praktische wensen of waar ze de aankoop het beste kunnen doen. Ze testen het water en vormen een beeld van hun droomauto. Hier ligt voor automerken en -dealers een mooie kans om consumenten te inspireren.
Stap 2: Is dit de juiste auto voor mij?
Dromen is heerlijk, maar de praktijk brengt consumenten meestal snel weer met beide benen op de grond. Over het algemeen spelen er een groot aantal praktische zaken een rol bij de aanschaf van een auto. Die sportieve driedeurs ziet er geweldig uit, maar dat wordt gegarandeerd gedoe met het kinderstoeltje. Hoeveel kofferbakruimte heb je nodig? Welke kleur vinden jij en je partner allebei mooi? In deze fase kunnen autofabrikanten consumenten helpen door ze verschillende opties per auto te laten zien. Autodealers kunnen in hun (online) showroom en via advertenties ondersteunende content bieden.

Stap 3: Kan ik deze auto wel betalen?
Nu de verwachtingen van consumenten steeds realistischer worden en hun wensen steeds concreter zijn, komen ze steeds dichter bij het moment van de waarheid. Kan ik deze auto betalen en op welke extra’s ben ik eventueel bereid in te leveren? Ze vergelijken bijvoorbeeld online prijzen van de modellen die ze op het oog hebben. Voor autodealers een zeer belangrijk moment om zich te laten zien en te proberen om een streepje voor te krijgen bij potentiële kopers.
Stap 4: Waar kan ik de auto het beste kopen?
Bij de consument staan alle seinen op groen: hij is klaar om te kopen. Maar waar? Of je nu een occasion-dealer in een dorp bent of regionaal een specifiek automerk vertegenwoordigt, je wilt er natuurlijk voor zorgen dat die klant straks bij jou op de (digitale) stoep staat. Zorg dus dat je online zichtbaar bent op de juiste zoekwoorden, zoals ‘testrit Volkswagen Golf’ of ‘auto kopen Leiden’. Daarnaast kun je de bekendheid van je dealership vergroten via lokale en landelijke media.
Stap 5: Krijg ik de best mogelijke deal voor deze auto?
De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt: de klant is klaar om zijn portemonnee te trekken! Of toch niet…? Zelfs consumenten die hun keuze hebben gemaakt, willen nog één keer de bevestiging dat ze de beste deal hebben gesloten. Ouderwets handjeklap in de showroom vindt natuurlijk nog steeds plaats, maar ze kunnen ook thuis vanaf de bank (of schaamteloos bij jou aan de onderhandeltafel) nog even Googelen op deals en specials. Dan is het prettig als er dan ook wat advertenties van jouw dealership verschijnen. Daarmee kun je ze net het laatste zetje geven.
“DPG Media krantenlezers vinden milieuvriendelijkheid en vertrouwdheid van de dealer bovengemiddeld belangrijk.”