Een kindje op komst, een nieuwe baan, duurzamer rijden of gewoon aan vervanging toe: er zijn honderdeneen redenen om een auto aan te schaffen. Weet jij in welke situatie jouw klant zich bevindt en hoe ze het liefst benaderd worden?

Met onze media-oplossingen bereik je een groot deel van de 2,7 miljoen Nederlanders met plannen om een auto aan te schaffen. We weten wat je doelgroep leest, welke thema’s het goed doen en welke uitingen het beste werken. Zowel voor een korte en lokale campagne, als voor een landelijke cross-channel campagne.

Insights en inspiratie

Bereik miljoenen autoliefhebbers

Bereik miljoenen autoliefhebbers

Middels onze verschillende online en offline kanalen bereik jij effectief Nederlandse autoliefhebbers. Bekijk ons bereik!

Lees meer

Bereik miljoenen autoliefhebbers

 

Onze journalisten weten wat er speelt. In de autobranche én onder onze lezers. Via onze dagbladen en gespecialiseerde media als Autoweek, Autotrack en ad.nl/auto bereik je landelijk en lokaal een brede groep lezers met interesse in autonieuws. Wij grijpen de aandacht van jouw (potentiële) klant. Maak daar gebruik van en laat jouw content aansluiten op onze redactionele verhalen. 

Het bereik van DPG Media

Met onze vertrouwde kwaliteitsmedia bereik je de autoliefhebbers van Nederland zowel digitaal als in print.

  • De 12 nieuwsmerken van DPG media bereiken online 76% van de mensen die (sterk) geïnteresseerd zijn in auto’s en motoren. Dat zijn 3 miljoen mensen per maand.
  • Een dagelijks bereik van bijna 1,7 miljoen autoliefhebbers via de dagbladen van DPG Media. En 1,3 miljoen beslissers met betrekking tot de aanschaf van auto’s.
  • Met NU.nl worden maandelijks 2.146.000 autoliefhebbers bereikt.
  • Via AD.nl zijn dit er maandelijks 2.152.000.
  • Autoweek zit midden in de doelgroep met een wekelijks printbereik van 648.000 en een maandelijks online bereik van 1,3 miljoen.
  • Autotrack heeft een maandelijks online bereik van ruim 1 miljoen.
  • Gaspedaal.nl verzamelt alle occasions van elke autosite in Nederland.
  • De huis-aan-huiskranten bereiken wekelijks 2,5 miljoen autoliefhebbers. Via deze media bereik je de consument in een relevante regio. Daarnaast onderneemt 55% van de lezers actie naar aanleiding van een advertentie.
  • Reclamefolder.nl inspireert en activeert auto én fietsliefhebbers die op zoek zijn naar informatie over dealers in de regio. Iedere maand 2 miljoen gebruikers en ruim 30 miljoen folderraadplegingen.

Bronnen: NPDM 2020, NRM 2020, NOBO Q2 2020

Waarom kopen consumenten een auto?

Waarom kopen consumenten een auto?

Bekijk welke redenen consumenten hebben om een auto te kopen én welke invloed het coronavirus hierop heeft.

Lees meer

Waarom kopen consumenten een auto?

 

Eind augustus 2020 hebben we een onderzoek laten uitvoeren onder 436 gebruikers die de intentie hebben om op korte termijn een auto aan te schaffen. Welke redenen heeft een consument om een auto aan te schaffen? Welk medium wordt gebruikt in de oriëntatiefase? Wat beweegt de consument tijdens het aankoopproces?

Bekijk de antwoorden in deze infographic: download nu.

Wanneer kom jij bij je klant in beeld?

Wanneer kom jij bij je klant in beeld?

Consumenten doorlopen enkele stappen voordat ze een aankoop doen. Elke stap biedt mogelijkheden om te adverteren.

Lees meer

Wanneer kom jij bij je klant in beeld?

 

Over het algemeen doorlopen consumenten een aantal fases voordat ze tot aankoop overgaan. Elke fase biedt aanknopingspunten om te adverteren. Speel in op de specifieke wensen, gedachten en behoeften die consumenten op een specifiek moment in de customer journey hebben.

 

Stap 1: Wat is de beste auto?

In deze oriënterende fase verkennen consumenten de markt in de breedste zin van het woord. Ze zijn nog onzeker over wat ze willen en nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat nog niet zozeer om merken, prijzen, praktische wensen of waar ze de aankoop het beste kunnen doen. Ze testen het water en vormen een beeld van hun droomauto. Hier ligt voor automerken en -dealers een mooie kans om consumenten te inspireren.

 

Stap 2: Is dit de juiste auto voor mij?

Dromen is heerlijk, maar de praktijk brengt consumenten meestal snel weer met beide benen op de grond. Over het algemeen spelen er een groot aantal praktische zaken een rol bij de aanschaf van een auto. Die sportieve driedeurs ziet er geweldig uit, maar dat wordt gegarandeerd gedoe met het kinderstoeltje. Hoeveel kofferbakruimte heb je nodig? Welke kleur vinden jij en je partner allebei mooi? In deze fase kunnen autofabrikanten consumenten helpen door ze verschillende opties per auto te laten zien. Autodealers kunnen in hun (online) showroom en via advertenties ondersteunende content bieden.

Stap 3: Kan ik deze auto wel betalen?

Nu de verwachtingen van consumenten steeds realistischer worden en hun wensen steeds concreter zijn, komen ze steeds dichter bij het moment van de waarheid. Kan ik deze auto betalen en op welke extra’s ben ik eventueel bereid in te leveren? Ze vergelijken bijvoorbeeld online prijzen van de modellen die ze op het oog hebben. Voor autodealers een zeer belangrijk moment om zich te laten zien en te proberen om een streepje voor te krijgen bij potentiële kopers.

 

Stap 4: Waar kan ik de auto het beste kopen?

Bij de consument staan alle seinen op groen: hij is klaar om te kopen. Maar waar? Of je nu een occasion-dealer in een dorp bent of regionaal een specifiek automerk vertegenwoordigt, je wilt er natuurlijk voor zorgen dat die klant straks bij jou op de (digitale) stoep staat. Zorg dus dat je online zichtbaar bent op de juiste zoekwoorden, zoals ‘testrit Volkswagen Golf’ of ‘auto kopen Leiden’. Daarnaast kun je de bekendheid van je dealership vergroten via lokale en landelijke media.

 

Stap 5: Krijg ik de best mogelijke deal voor deze auto? 

De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt: de klant is klaar om zijn portemonnee te trekken! Of toch niet…? Zelfs consumenten die hun keuze hebben gemaakt, willen nog één keer de bevestiging dat ze de beste deal hebben gesloten. Ouderwets handjeklap in de showroom vindt natuurlijk nog steeds plaats, maar ze kunnen ook thuis vanaf de bank (of schaamteloos bij jou aan de onderhandeltafel) nog even Googelen op deals en specials. Dan is het prettig als er dan ook wat advertenties van jouw dealership verschijnen. Daarmee kun je ze net het laatste zetje geven.

“DPG Media krantenlezers vinden milieuvriendelijkheid en vertrouwdheid van de dealer bovengemiddeld belangrijk.”

Hoofdredacteur AutoWeek vertelt

Hoofdredacteur AutoWeek vertelt

In 31 jaar is AutoWeek uitgegroeid tot het grootste automedium van Nederland. Benieuwd naar de kracht van dit merk?

Lees meer

Hoofdredacteur AutoWeek vertelt

 

Nederlands MediaNieuws sprak met Damiaan Hage, hoofdredacteur van AutoWeek. Over de strategie van AutoWeek, het verschil ten opzichte van andere automedia, het on- en offline bereik en de voordelen voor adverteerders.

Naar het interview.

Onderzoek naar mobiliteit

Onderzoek naar mobiliteit

Waar liggen de interesses op het gebied van mobiliteit? Waar let men op bij het kopen van een auto of fiets?

Lees meer

Onderzoek naar mobiliteit

 

In samenwerking met Panel Inzicht deden wij in april 2021 onderzoek naar de mobiliteit van de Nederlandse consument. We onderzochten onder andere in hoeverre Nederlanders zich bezig houden met mobiliteit, hun interesses, aankoopintenties en wat hun verwachting is voor de toekomst.

Zo zien wij dat 65% interesse heeft in mobiliteit, 58% heeft interesse in informatie over auto’s en 55% in informatie over elektrische fietsen.

De keuze voor een auto wordt name gebaseerd op de kosten, kwaliteit en de zuinigheid van de auto. 41% overweegt een nieuwe of andere auto te kopen of leasen in 2021 en dan is de benzine auto nog steeds het meest populair.

Verder is te zien dat bijna de helft aangeeft dat hun rijgedrag onder invloed van de coronacrisis veranderd, hiervan is driekwart minder gaan autorijden. Voor ruim een derde van de Nederlanders (18-65 jaar) is het fietsgedrag tijdens de coronacrisis veranderd, twee derde van deze mensen geeft aan meer te zijn gaan fietsen.

Bekijk hier alle resultaten!

De rol van media in de customer journey

De rol van media in de customer journey

De customer journey bij de aanschaf van een auto valt uiteen in 3 fases: inspiratie, oriëntatie en aanschaf.

Lees meer

De rol van media in de customer journey

Het onderzoek is uitgevoerd onder 585 Nederlanders die volledig of deels invloed hebben op het besluit over de aanschaf van een auto én in de afgelopen 6 maanden een nieuwe of tweedehands auto hebben aangeschaft. Vanuit AutoWeek is aanvullend een verdiepend onderzoek uitgevoerd onder hun website bezoekers in mei 2021 (4.866 respondenten).

 

In de inspiratiefase is te zien dat ruim de helft van de autokopers het automerk kennen vanuit hun eigen ervaringen, op gepaste afstand gevolgd door hun eigen netwerk (familie, vrienden, 25%). Qua media spelen autowebsites (23%) en TV (20%) een grote rol in deze fase.

 

In de volgende fase, de oriëntatiefase, is een bezoek aan dealer/garage duidelijk de nr 1 bron voor informatie (47%). Van de media zijn de autowebsites de meest belangrijke bron.

 

Bij de aanschaf is te zien dat voor ruim een derde van de autokopers het bezoek aan een dealer of garage doorslaggevend is. Ook hier spelen autowebsites weer een belangrijke rol: bij de aanschaf van tweedehands auto’s (11%) is dit nog vaker het doorslaggevende kanaal dan bij de aanschaf van nieuwe auto’s (7%).

 

Vanuit het aanvullende onderzoek van AutoWeek valt op te maken dat bijna de helft van de websitebezoekers aangeeft dat het oriëntatieproces naar een andere auto maximaal 3 maanden duurt. De bezoeker overweegt gemiddeld 3,1 automerken. Een nieuwe of tweedehands auto is even populair onder de bezoekers: 51% heeft een voorkeur voor een occasion tegenover 49% voor een nieuwe auto.

Bekijk de infographic.

Gaspedaal, AutoTrack, én AutoWereld

Gaspedaal, AutoTrack, én AutoWereld

De drie platformen zijn onderdeel van Automotive MediaVentions en worden per 1 juli onderdeel van het Automotive channel.

Lees meer

Gaspedaal, AutoTrack, én AutoWereld

DPG Media automotive channel per 1 juli versterkt met Gaspedaal.nl, AutoTrack.nl en AutoWereld.nl.

 

De drie occasion platformen zijn onderdeel van Automotive MediaVentions en worden per 1 juli onderdeel van het DPG Media automotive channel. Met deze toevoeging stijgt het unieke bereik van dit channel met maar liefst 34% naar gemiddeld 3.842.000 bezoekers per maand.

Bij online campagnes creëert DPG Media relevantie en toegevoegd bereik door titels die elkaar aanvullen te bundelen in zogeheten channels. Het automotive channel van DPG Media bestaat uit een combinatie van sterke automotive merken: AutoWeek.nl, Gaspedaal.nl, AutoTrack.nl, AutoWereld.nl, NU.nl/auto en AD.nl/auto.

Binnen deze titels vindt de gebruiker een uniek en gevarieerd aanbod: van inspirerende longreads tot doelgerichte autovergelijker, reviews, tests en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Dankzij deze unieke combinatie is jouw boodschap zichtbaar in alle fases van de customer journey.

 

Meer informatie?

Geïnteresseerd in dit channel? Of nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met jouw DPG Media accountmanager. Zij kunnen je verder helpen en denken tevens graag inhoudelijk mee over de verschillende mogelijkheden.

Renault & DPG Media

 

In 2019 was Renault partner van de Dutch Design Week in Eindhoven. Daar lieten zij met hun futuristische robotvoertuigen iedereen zien hoe zij innovatie en design combineren. DPG Media werd als mediapartner gekozen en samen hebben we een sterk en strategisch mediaplan bedacht en gerealiseerd.

Bekijk de video

Polestar & DPG Media

 

Awareness en koopoverweging verhogen bij 35-plussers met een bovenmodaal inkomen. Dat was de vraag van het nieuwe automerk Polestar. Door het targeten van de doelgroep en het inzetten van een contentcampagne op NU.nl en Autoweek.nl zijn de doelstellingen ruim behaald en heeft de campagne een sterk positief effect gehad op de merkbekendheid en -voorkeur.

Bekijk de case

eVans & De Ondernemer

 

Mercedes-Benz Vans heeft als eerste automerk een volledig elektrische range. Om dit bij zakelijke rijders onder de aandacht te brengen is er samen met De Ondernemer een campagne, bestaande uit 7 artikelen en 3 video’s, gelanceerd. Het resultaat: 22 miljoen branded content impressies, ruim 57k landingen en 1.162 clickouts naar de eVans site.

Bekijk de artikelen

Een oplossing voor elke mediabehoefte

Datagedreven indruk maken

Datagedreven indruk maken

Aan de hand van een klantprofiel een boodschap opstellen en verspreiden.

Lees meer

Datagedreven indruk maken

 

Aan de hand van een bepaald klantprofiel een relevante boodschap opstellen en verspreiden. Deze boodschap moet ervoor zorgen dat de (potentiële) klant zich aangesproken voelt, waardoor de conversie direct stijgt.

Onze oplossing…

360- datawarehouse. Met onze sterke merken bereiken we 92% van Nederland. Via die merken komen we dagelijks direct in contact met de consument. Hierdoor beschikken we over een enorme schat aan data.
DPG Media heeft als enige publisher op individueel niveau data over het koopgedrag van consumenten, merkpercepties, mediaconsumptie én we weten wat voor momenten de consument beleeft. Op basis van deze data bieden we een precieze en datagedreven benadering om consumenten te bereiken en bewegen. In ons 360-datawarehouse komt alles samen: profielen, kenmerken, percepties, intenties, touchpoints en gedragingen.

Wil je hier meer over weten? Vul dan het contactformulier in. Een media-adviseur neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Inzicht in ROI per doelstelling

Inzicht in ROI per doelstelling

Behoefte aan inzicht welke media hebben geholpen om een doelstelling te behalen.

Lees meer

Inzicht in ROI per doelstelling

 

Behoefte aan inzicht welke media hebben geholpen om een doelstelling te behalen en hierdoor, in de toekomst, nog scherper een marketingbudget kunnen inzetten.

 

Onze oplossing…

Een datadashboard. Zodat je elke uiting en campagne goed kunt beoordelen en evalueren.

Wil je hier meer over weten? Vul dan het contactformulier in. Een media-adviseur neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Brand safety beheersen

Brand safety beheersen

Brand safety blijft belangrijk: je wil niet op onbetrouwbare of schadelijke sites staan.

Lees meer

Brand safety beheersen

 

Brand safety blijft belangrijk: als adverteerder wil je niet op onbetrouwbare of schadelijke sites staan met je advertenties. Je wil zeker weten dat je binnen een veilige omgeving staat.

 

Onze oplossing…

Adverteer bij vertrouwde kwaliteitsmerken als afzender én kies een goede fit met de juiste context.

Wil je hier meer over weten? Vul dan het contactformulier in. Een media-adviseur neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Brand awareness creëren

Brand awareness creëren

Het merk moet herkend worden in het versplinterde medialandschap.

Lees meer

Brand awareness creëren

 

Het merk moet herkend worden in het versplinterde medialandschap. Door je merkidentiteit op een unieke manier neer te zetten en een opvallende campagne te lanceren, kun je het verschil maken.

 

Onze oplossing…

Brand Studio. Een creatief team dat maatwerk voor jouw merk en doelgroep maakt.

Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze pagina.
Of vul het contactformulier in. Een media-adviseur neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Optimaliseren van conversie

Optimaliseren van conversie

Sturen op resultaat en het optimaal inzetten van campagnes is een must.

Lees meer

Optimaliseren van conversie

Sturen op resultaat en het zo optimaal mogelijk inzetten van campagnes is een must voor veel bedrijven. Doelstellingen zoals het realiseren van (meer) traffic, leads en sales moeten meetbaar én stuurbaar zijn.

 

Onze oplossing…

Een goede doelgroepomschrijving is essentieel voor de performance van een campagne. Wij kunnen helpen bij het inrichten van campagnes op geselecteerde doelgroepen door advertenties in te zetten op specifieke kanalen, websites en audiences. We adviseren ook over de inzet van devices en voeren eventueel A/B tests uit bij verschillende uitingen. Zo optimaliseren we samen de prestaties van jouw campagne.

Wil je hier meer over weten? Vul dan het contactformulier in. Een media-adviseur neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Target de zakelijke rijder

Target de zakelijke rijder

De zakelijke rijder is een belangrijke doelgroep voor de aanschaf van een auto.

Lees meer

Target de zakelijke rijder

 

Een belangrijke doelgroep om te targeten voor de aanschaf van een nieuwe auto is de zakelijke rijder. Bij adverteerders in de automotive sector is veel behoefte om juist deze specifieke doelgroep te bereiken.

 

Onze oplossing…

De Ondernemer en nu.nl/zakelijk. Twee merken die jou het juiste umfeld bieden om de zakelijke rijder goed te kunnen bereiken.

Wil je hier meer over weten? Vul dan het contactformulier in. Een media-adviseur neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Thematische Specials en Bijlagen

Thematische Specials en Bijlagen

Jaarlijks verschijnen er diverse interessante specials en bijlagen in onze titels.

Lees meer

Thematische Specials en Bijlagen

 

De aandacht van jouw doelgroep krijgen? Dan kun je het beste een uiting plaatsen in een relevant umfeld.

 

Onze oplossing…

Thematische specials en bijlagen.

Elk jaar verschijnen er diverse specials en bijlagen in onze magazines en dagbladen. Daarnaast zijn er jaarlijks veel ‘inhaakmomenten’ die voor jouw doelgroep interessant kunnen zijn.

Op deze pagina vind je de volledige kalender voor de rest van dit jaar.

Onder voorbehoud van wijzigingen.

Meer weten?

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij helpen je graag bij het maken van een creatieve uiting of het opzetten van een effectieve campagne voor jouw business.

 

  • Contact opnemen

    Laat hier je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Onze merken voor de automotive sector