Creëer een langdurige samenwerking voor docenten

Nieuwe, getalenteerde docenten wil je voor een langere tijd binden aan jouw school. Toch is de trend dat veel nieuwe docenten snel switchen van baan. Hoe voorkom je dat dit bij jouw school ook gebeurt? Het is een uitdaging: zorgen dat onderwijstalenten jouw school en de werkzaamheden als een baan voor de toekomst ervaren. Wij geven je graag enkele tips om de docenten van morgen te behouden.

In dit artikel kun je lezen hoe je jonge docenten aantrekt. Op welke manier je jouw school voor hen aantrekkelijk maakt. Met vernieuwende onderwijsconcepten, nieuwe ruimtelijke ideeën én doordachte arbeidsvoorwaarden. Dit artikel haakt hierop in. Het gaat dieper in op de kansen die je ná het wervingsproces hebt. Hoe je de geworven docenten behoudt voor de lange termijn. Doe je voordeel met deze 5 tips.

 

1. Geef docenten een goede start

Een goede ontvangst is heel belangrijk. Daardoor voelt een nieuwe collega zich gezien en wordt zijn enthousiasme gevoed. Zorg er daarom voor dat een beginnend docent meteen de informatie krijgt die hij of zij nodig heeft om een vliegende start te maken.

Organiseer bijvoorbeeld een meeloopdag waarop beginnende docenten met een ervaren collega optrekken. Deze collega maakt de nieuwe docent wegwijs, stelt hem voor aan anderen, laat zien welke verschillende portalen er zijn, hoe het rooster in elkaar zit en vertelt meer over de lokaalindeling en eventuele verschillende locaties.

Ook belangrijk: laat de nieuwe docent zichzelf voorstellen in de interne nieuwsbrief of hang zijn voorsteltekst in de personeelskamer. Zo heet je de docent welkom én laat je zien dat jouw school betrokken is.

 

2. Bied carrièreperspectief

Docenten behouden voor de toekomst betekent: hen een toekomst bieden. Geef docenten de mogelijkheid om zichzelf (op de lange termijn) verder te ontwikkelen. Zo hoeven zij hun ontwikkeling niet bij een volgende werkgever te zoeken. En behoud je jouw waardevolle docenten.

Denk aan: een eerstegraads bevoegdheid halen, een promotietraject volgen op de universiteit, een opleiding tot mediacoach volgen, starten met een opleiding tot remedial teaching of kansen bieden om vakinhoudelijke seminars te volgen. Daarnaast zijn er wellicht mogelijkheden om andere taken binnen jouw school op te pakken. Om jezelf te ontwikkelen tot mentor, decaan, gymdocent óf zelf te starten met een project. Luister daarbij vooral naar de wensen van je docenten.

3. Creëer taakverlichting

Werkdruk is een belangrijk issue in het onderwijs en staat inmiddels ook op de politieke agenda. Startende docenten die desondanks hun hart aan het onderwijs verpanden, kunnen enorm geholpen zijn met taakverlichting. Verplicht beginnende docenten bijvoorbeeld niet om meteen in het eerste jaar mentor te worden en geef hen meer uren om hun lessen voor te bereiden.

Je kunt ook lasten verlichten door een online platform te creëren waarop docenten per sectie hun materiaal kunnen delen. Een online platform heeft als voordeel dat docenten snel toegang hebben tot al het materiaal, zonder dat ze daarom hoeven te vragen. De toegang tot deze kennisschat scheelt veel tijd in de voorbereiding.

 

4. Stel coaching ter beschikking

Een docent heeft diverse rollen naast kennis overdragen. Klassemanagement, rapportage, coaching, opvoeding en lesvoorbereiding: alles komt terecht bij de docent. Hoewel de taken verschillen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, toch komt bij beiden steeds naar voren dat docenten het soms moeilijk hebben met het takenpakket. Zeker als zij kinderen onder hun hoede hebben met (gezondheids)problemen.

Veel beginnende docenten hebben nog geen manier gevonden om hier goed mee om te gaan. En hebben behoefte aan iemand die hen daarbij kan helpen. Iemand met wie zij hun zorgen kunnen delen. Stel daarom coaching ter beschikking, maak duidelijk bij wie jonge docenten terecht kunnen met vragen en onzekerheden. En creëer een veilige plek waar zij begrepen worden.

Zorgen delen kan ook met collega’s. Want docenten staan vaak voor dezelfde uitdagingen en kunnen hierin elkaar steunen. Organiseer daarom intervisies waarin docenten met elkaar kunnen bespreken wat zij zien in hun lessen of bij hun leerlingen en hoe andere docenten daarmee omgaan. Dit geeft de nieuwe docenten meer zelfvertrouwen en versterkt de onderlinge band.

 

5. Laat zién dat je jouw docenten steunt

Als management sta je achter jouw docenten, je hebt hen aangenomen omdat je potentie ziet en omdat ze passen bij jouw school en onderwijs. Maak je nieuwe docenten duidelijk dat je zo over hen denkt en stel je toegankelijk op. Houd bijvoorbeeld pauze bij de docenten en maak een praatje met de nieuwe collega’s.

Zorg er daarnaast voor dat docenten geen commercieel management ervaren, maar dat zij een open bestuur zien dat oog heeft voor hun belangen. Dit doe je onder andere door docenten een langere aanstelling te bieden. En niet de deur te wijzen als ze ‘duurder’ worden. Geef docenten het vertrouwen dat ze nodig hebben om hun werk goed en gemotiveerd te blijven doen. En geef hen de zekerheid die voor een nieuwe docent zo belangrijk is.

Contact

Contact

Kom in contact met onze specialisten voor meer (vrijblijvende) informatie over onze mogelijkheden voor jouw school.

Kom in contact
Adverteren

Adverteren

Start vandaag nog met adverteren om je nieuwe collega's te vertellen over de vacatures bij jouw school.

Direct adverteren