Ben je (communicatie)manager in de zorg? Bied je zelf zorgdiensten aan? Dan weet je hoe lastig het is om jouw potentiële cliënt, patiënt of werknemer te bereiken. Simpelweg je verhaal vertellen kan hierbij enorm helpen. Start storytelling met 5 praktische tips.

De verhalen zijn er al, je hoeft ze alleen nog te vertellen aan je doelgroep. Dat is het basisprincipe van storytelling. In de zorg zijn de verhalen talrijk. De ervaringen rijk geschakeerd. Door deze te delen, krijgt je zorgverlening kleur. Neemt je geloofwaardigheid toe. En stijgt de naamsbekendheid.

Eén intensief contactmoment – wanneer iemand kennis neemt van het verhaal achter je zorgorganisatie – maakt dat je niet wordt vergeten. Een goed verhaal blijft nu eenmaal hangen. Daarom: storytelling. Keer de verhalen van medewerkers, cliënten en patiënten binnenstebuiten en verspreid de boodschap: hier werken we met betrokkenheid, leveren we topzorg, bereiken we resultaten en is het geweldig leuk om te werken.

Een vervanging van je communicatiestrategie? Welnee. Dat is het leuke aan storytelling: het past (bijna) altijd. Bovenop je bestaande communicatiestrategie. Het huis hoeft dus niet op de kop, al is een strategischer benadering natuurlijk altijd mogelijk.

Maar om te beginnen: ga gewoon door met wat je al doet en zet storytelling in om een concreet resultaat te bereiken. Laten we daar eens vanuit gaan. Wil je snel sollicitanten of nieuwe cliënten voor je zorgorganisatie? Bekendheid geven aan een nieuwe zorginnovatie of een nieuw product? Vertel je verhaal.

5 tips

Unieke verhalen uit jouw zorgorganisatie bieden een enorme communicatiekracht.
Zet ze in om je beoogde cliënt en medewerker te overtuigen en start met
storytelling. Laat je inspireren met creatieve tips en voorbeelden.

 

Tip 1. Geef je doelgroep vorm

Door je ervaring weet je wie jouw doelgroep is. Maar misschien kun je de doelgroep nog specifieker maken. Is je doelgroep ‘ouderen met rugklachten’, of ‘hoogopgeleide 55-plussers met rugklachten in de gemeente Arnhem’?

Het kan helpen om een stuk papier te pakken en jouw ideale cliënt te vatten in één getekende persoon. Is het een man of een vrouw, hoe oud is hij, welke opleiding volgt hij, welke interesses heeft hij, hoe is zijn financiële situatie? Wanneer zegt hij ‘ja’ en wanneer ‘nee’? Hetzelfde kunt je doen voor je beoogde sollicitant.

Met deze ‘persona’s’ in je achterhoofd kun je vervolgens bestaande verhalen selecteren die je doelgroep overtuigen om voor jouw zorgdiensten of -merk te kiezen.

 

Tip 2. Beschrijf wie je bent

Hoe zorg je als (communicatie)professional of zorgondernemer dat cliënten (of patiënten of potentiële werknemers) onder de indruk raken van jouw aanbod? Met beeldende taal kun je goed laten zien wat jouw organisatie uniek maakt. Een eenvoudige manier om dit te doen is door abstracte begrippen te vervangen door aansprekende en concrete woorden.

‘Innovatief’ kun je bijvoorbeeld vervangen door een beschrijving van je nieuwste apparatuur. Een begrip als ‘korte lijnen’ kun je concreet maken door ‘je hebt een vaste contactpersoon die je altijd direct aan de lijn krijgt’. Begrippen als ‘klantgericht’ krijgen meer kracht als je ze bewijst met een verhaal, in dit geval van een tevreden cliënt: iemand die al heeft doorgemaakt waar je beoogde klant nog aan begint.

Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze media-adviseurs. Zij laten je zien hoe
zorgorganisaties meer cliënten aantrekken en personeel werven door inzet van
storytelling.

 

Tip 3. Laat je toekomstvisie zien

Als zorgaanbieder heb je een toekomstvisie waarin je cliënten en je professionals de hoofdrol spelen. Neem hen mee in het verleden en toon hen daaruit de toekomst.

Laat zien hoe je zorgverlening of -merk is ontstaan, wat belangrijke momenten waren voor jou en welke fase nu plaatsvindt. Wees daarbij eerlijk over eventuele moeilijkheden in het verleden. Dit kun je gebruiken om te laten zien dat je kinderziektes hebt overwonnen en de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet.

Tip 4. Zet je ambassadeurs in

Een effectieve manier om je organisatie en aanbod aantrekkelijker te maken voor nieuwe cliënten en medewerkers is door ambassadeurs te laten vertellen. Ambassadeurs zijn tevreden cliënten en enthousiaste medewerkers.

Potentiële sollicitanten willen graag weten wat hun toekomstige collega’s van je organisatie vinden. Je medewerkers zijn daarmee perfect om voor storytelling in te zetten. Laat hen aan het woord over bijvoorbeeld scholing, begeleiding, werksfeer, teamgeest en de dagelijkse gang van zaken.

Nieuwe cliënten willen graag weten wat hen te wachten staat. Laat je meest tevreden cliënten daarom vertellen over zaken als kwaliteit, begeleiding, resultaat en persoonlijk contact.

Ambassadeurs laten vertellen kan in een tekst, maar bijvoorbeeld ook in een korte video. Of in een fotosafari. Laat je creativiteit de vrije loop.

 

Tip 5. Emotie is key

Zorg is emotie. Durf dit te laten zien: de impact van jouw diensten op patiënten of cliënten en hun familie en vrienden. Of wat collega’s meemaken en welke indruk dat op hen heeft achtergelaten

Deze verhalen tonen wat je organisatie bijzonder maakt en geven je doelgroep extra reden om voor jouw aanbod te kiezen.

Zo wordt storytelling meer dan een reclamepraatje: eerlijke ervaringen van mensen zoals jij en ik hebben ongekende impact en maken je aanbod ‘echt’.

Laat los: hoe minder je sleutelt aan een ‘echt’ verhaal hoe meer indruk het maakt.

 

Laat je adviseren

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact op met een van mijn collega’s voor een gericht advies. Zij laten je graag voorbeelden zien van hoe storytelling in de praktijk voor jou kan werken.

Door: Kees Reinders (directeur Local Sales, DPG Media)